Musik

Fine blæsere på Kunstmuseet

Koncert Pro Musica på Nordjyllands Kunstmuseum # # # # ¤ ¤ De gode værker for den klassiske blæserkvintet er en aktørernes musik, hvor den enkelte musiker til stadighed ændrer fokus fra solistens til akkompagnatørens rolle i konstant skiftende dialoger. Men også for tilhøreren er det en fornøjelse at følge med i disse musikalske processer, specielt når man er i selskab med disciplinerede og lydhøre musikere som Bo Juel-Christiansen, Karen Kjelds, Lisbeth Binderup Thordal, Kim Harritsø og Jens Frederiksen. Anton Reicha, en nær ven med Beethoven, komponerede ikke mindre end 24 blæserkvintetter, og hans op. 88 nr. 2 var en lille perle af slagsen, hvor musikerne på skift fandt sammen i alle tænkelige kombinationer med en fornemt afbalanceret ensembleklang og fine soloindslag. I Mozart kvintetten var Juel-Christiansen blevet erstattet af pianisten Arne Jørgen Fæø; kvintetten, der er udformet som en lille 3-satset koncert for fem instrumenter, blev knap så vellykket, her savnede man den klarhed i ensembleklangen, som først indfinder sig med en slankere tonedannelse og nedtoning af hele det dynamiske niveau. Bedst samlede musikken sig i larghetto satsen med de smukke melodilinier. Med Otto Mortensens kvintet fra 1944 var scenen igen overladt til de fem blæsere, og opførelsen af det charmerende værk var præget af stor grundighed og musikalitet. Værket er naturligvis tydeligt præget af Carl Nielsens 22 år ældre kvintet, isært i 1. satsens tynde teksturer med dens mange skiftende instrumentkombinationer og den langsomme, mørke indledning til sidstesatsen; men derudover har værket sit helt eget, klassisk afklarede tonesprog med det yndefuldt dansende valsetema i midtersatsen som højdepunkt. At sidstesatsens stretto ikke var arbejdet helt på plads var lidt ærgerligt, men kunne ikke ødelægge et ellers godt helhedsindtryk. Tore Mortensen Kultur@nordjyske.dk @Brød.8.note-u-indryk: [ Reicha, Mozart, Mortensen Nordjyllands Kunstmuseum lørdag eftermiddag