Danmark

Fire sunde grunde til at spise olivenolie

De sunde fedtstoffer i olivenolie har en stor del af æren for Middelhavskostens hjertesunde effekter.

Olivenolie. Modelfoto

Olivenolie. Modelfoto

DANMARK:En undersøgelse fra 2013 viste ligefrem, at deltagere i et forsøg, der indtog en liter ekstra jomfru olivenolie mere om ugen sammen med en typisk middelhavskost reducerede deres risiko for hjertekarrelaterede problemer og dødsfald med 30 procent.

Her er 4 sunde grunde til at spise mindst et par skefulde olivenolie dagligt

1. Alzheimers

Ekstra jomfru olivenolie kan reducere risikoen for Alzheimers sygdom gennem et stof, der hjælper med at transportere de abnorme Alzheimers proteiner ud af hjernen.

Forskere fra University of Louisiana viste i forsøg med rotter i 2013, at oleocanthal, der er en slags naturlig fenolforbindelse i olivenolie, øgede produktion af to proteiner og vigtige enzymer, der menes at være afgørende vigtige for at fjerne amyloid beta fra hjernen.

Forskere har tidligere vist at stoffet har samme virkninger som medicin som ibuprofen og aspirin. Oleocanthal hæmmer centrale enzymer fra den inflammatoriske proces og formodes at være en af de væsentligste årsager til den forbedrede hjertekar-tilstand i middelhavslandene.

2. Hjertet

70 procent af olivenolie består af en umættet fedtsyre kaldet oliesyre, som i en anden undersøgelse viste sig, at kunne forbedre hjertets funktion og sikre at blodet pumpes mere effektivt ud i kroppen.

Et sundt hjerte absorberer fedt for at pumpe, men når hjertet er beskadiget - som ved hjertesvigt, hvor hjertet er større og har tykkere hjertevægge - kan det ikke længere bearbejde eller lagre fedt, og så kan det blive udsultet for energi.

7 skjulte tegn på hjerteanfald hos kvinder

Ud over at afbalancere fedtstofskiftet og reducere de giftige fedt-metabolitter i hjertet, viste undersøgelsen også at oliesyre synes at kickstarte gener, der producerer enzymer, som kan nedbryde fedt, så det kan absorberes af hjertet.

3. Blodtryk

Stoffer i olivenolie og grøntsager blandes i kroppen til en sund kombination, der beskytter mod forhøjet blodtryk.

10 råd til at sænke dit blodtryk uden medicin

Når de umættede fedtsyrer i olivenolie og nitrogenforbindelserne i grøntsager blandes resulterer det i dannelsen af nitro-fedtsyrer.

Det konstaterede en undersøgelse fra Kings College London i 2013, der viste at disse nitro fedtsyrer hæmmer et enzym kaldet opløselig epoxidhydrolase som regulerer blodtrykket.

11 madråd, der beskytter mod slagtilfælde

En analyse fra Universidad de Navarra, Pamplona i Spanien af ni tidligere undersøgelser lavet i Middelhavsområdet, viste i 2014, at risikoen for slagtilfælde blev reduceret med hele 24 procent for hver 25 gram olivenolie, man indtager dagligt.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.