Danmark

Fire vigtige madråd til piger i teenage-alderen

Voksnes helbred grundlægges i høj grad i teenage-årene og maden er afgørende for, at undgå alvorlige hjertekar-, knogle- og kræftsygdomme senere i livet

Foto: Colourbox

Foto: Colourbox

DANMARK:Teenagealderen medfører store forandringer af både krop og psyke og ikke mindst i forholdet til mad og drikke.

Teenage-piger har ofte et forvrænget kropsbillede, der får dem til at spise for lidt eller forkert, men det er afgørende at sikre regelmæssige og sunde madvaner i de tidlige år, fordi vaner indarbejdet i ungdommen påvirker resten af vort liv.

Det gælder især sukkertrangen, der ikke bare medfører tidlig overvægt, men også påvirker kvinder i hele voksenlivet i form af forhøjede kolesteroltal og hjertekar-problemer. 70 procent af overvægtige børn bærer overvægten videre til voksenlivet.

Her er fire madråd til at sikre en sundere teenagepige

1. Spis morgenmad

Adskillige undersøgelser har vist, at personer, der spiser morgenmad, har en større chance for at undgå overvægt.

Det gælder også en nylig undersøgelse fra University of Missouri, hvor forskere sammenlignede blodsukkeret hos 18-20 årige kvinder, der spiste henholdsvis en proteinrig eller en kulhydratrig morgenmad dagligt eller med mellemrum.

Et stabilt blodsukker er afgørende for hvor hurtigt vi bliver sultne og dermed også for om vi risikerer overvægt og diabetes.

Især de kvinder, der ofte skippede morgenmaden, havde en dårligere blodsukkerregulering resten af dagen, mens de kvinder, der spiste en proteinrig morgenmad havde den bedste regulering af blodsukkeret.

Heather Leidy, der er lektor i Afdeling for Ernæring og Fysiologi på UM anbefaler, at unge kvinder bør tilstræbe at spise en morgenmad på ca. 350 kalorier med cirka 30 gram (120 kalorier) protein. De 30 gram protein kan være røræg, burritos med æg og magert kød, eller græsk yoghurt.

2. Drik mælk

Når svømmestjernen Jeanette Ottesen reklamerer for mælk, så understreger hun, at hun har drukket mælk i hele barndommen. Og mælk er den absolut bedste kilde til kalcium i barn- og ungdommen, hvor grunden lægges til kvinders knoglestyrke - og risikoen for knogleskørhed i overgangsalderen reduceres.

I teenage-årene fra 10 til 20 år bør unge indtage omkring 1300 mg kalcium.

Selv om der er mange andre kilder til kalcium, så er mælk og ost de absolut nemmeste kilder til kalcium. 100 ml letmælk indeholder ganske vist mindre kalcium (122 mg) end 100 gram grønkål (219 mg), der er en af de bedste plantekilder til kalcium, men måske er sværere at få unge mennesker til at spise i tilstrækkeligt store mængder af.

Kvinders dødelighed fordobles af for meget mælk

Ost er måske den nemmeste måde at få tilstrækkelig kalcium. 100 gram revet parmesan indeholder således 1.109 mg kalcium og de fleste andre oste indeholder over 900 mg kalcium.

Til gengæld tyder noget på at kvinder skal passe på med at drikke for meget mælk, når de er blevet ældre. Undersøgelser viser at kvinder, der drikker mere end et glas mælk dagligt, har en højere dødelighed.

3. Spis tørret frugt

Det er vigtigere at spise kaliumrig mad end at begrænse saltmængden for teenage-piger..

Det viser en ny amerikansk undersøgelse fra Boston University School of Medicin, Massachusetts, hvor forskere har fulgt 2.185 piger i ti år fra de var 9-10 år.

Salt indholder natrium, som påvirker alle celler i kroppen og øger blodtrykket, mens kalium har den modsatte effekt på cellerne og sænker blodtrykket.

8 overraskende grunde til for højt blodtryk

Kalium findes især i svesker, peanuts, nødder, bønner, avocado, men også i mange andre fødevarer inklusive kød.

Ifølge den nye undersøgelse reducerede 2,4 gram kalium dagligt pigernes blodtryk, mens salt ikke syntes at påvirke det.

4. Spis peanuts

Sørger du for at din datter jævnligt spiser peanuts eller peanutbutter fra hun er 9 til 15 år reduceres hendes risiko for senere at udvikle svulster i brysterne.

Det viser en amerikansk undersøgelse, der har set på sammenhængen mellem kostvaner i teenage-alderen og helbred som 30-årig.

Forskere fra Washington University School of Medicine i St. Louis konstaterede, at piger, der spiste jordnøddesmør og nødder to gange om ugen var 39 procent mindre tilbøjelige til at udvikle godartede brystsygdomme som 30-årige.

10 vigtige madråd mod brystkræft

Godartet brystsygdom omfatter klumper eller ømme pletter, der viser sig at være fibrøst væv og/eller cyster.

Selvom godartet brystsygdom ikke er kræft, kan det øge risikoen for at udvikle brystkræft senere i livet.

”Piger med en arvelig risiko for brystsygdom havde en signifikant lavere risiko, hvis de spiste disse fødevarer eller vegetabilsk fedt,” konstaterer forskerne.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.