Firma fra Frederikshavn sikrer skibe mod pirater

Vestergaard Marine Service giver piraterne kamp til stregen. Det nordjyske firma har som en af de eneste danske virksomheder erfaring med piratsikring af forskellige skibstyper

Piratoverfald er et stadigt voksende problem for den internationale skibsfart. Ikke mindst i farvandet ud for Afrikas østkyst. Når piraterne angriber, risikerer både skibets mandskab, skibets last og selve fartøjet at lide overlast. Piratangreb er enhver skibsreders mareridt, og for både besætningen selv og de berørte familier er en kapring det værst tænkelige, der kan ske. Stor behov for sikring Alene i de første ni måneder af 2010 har der ifølge IMB, International Maritime Bureau, fundet 289 piratangreb sted verden over. I takt med at piraterne bliver mere aggressive, har flere redere fået øjnene op for, at det kan være nødvendigt at sikre skibene mod piratoverfald. I Frederikshavn er Vestergaard Marine Service en internationalt anerkendt aktør indenfor piratsikring af fartøjer af alle slags. Omtrent 60 skibe passerer dagligt Adenerbugten, og af dem er i gennemsnit de seks danske. - Så vi er ikke i tvivl om, at der er et behov for piratsikring af danske fartøjer. Vestergaard Marine Service kan udføre den slags installationer, også under sejlads.. Samtidig har vi erfaring i at levere de specielle materialer, blandt andet særligt forstærkede stålplader, som behøves i forbindelse med piratsikring, understreger Morten Vestergaard. En sikkerhedspakke Vestergaard Marine Service kan sammen med ejeren eller de relevante myndigheder sammensætte en pakke, som er tilpasset det enkelte skib og den specifikke opgave. - Et eksempel på et sådant projekt havde vi i efteråret, hvor vi fik en opgave ind på et norsk supplyskib. Her etablerede vi blandt andet et sikkerhedsrum, hvorfra besætningen kan bevare kommandoen over skibet, fortæller adm. direktør for Vestergaard Marine Service, Morten Vestergaard. Udover sikringsrummet, der blev forstærket med skudsikre stålplader og skudsikker dør, monterede Vestergaard Marine Service også vandkanoner for afdækning af skibets agterende, pigtråd på rælingen og agter samt aflåsning af mandedæksler og luger fra bagsiden. Skudsikre plader Skudsikre plader, der kan boltes på, og sikrer afblænding af vinduer var også en del af opgaven, ligesom der blev etableret aflåselige etageadskillelser samt monteret gitterluger ved huller og gennemføringer for at forhindre piraterne i at trænge ind i skibet ad dén vej. Endelig blev der monteret rør med dyser omkring rælingen. Dyserne giver mulighed for at sprøjte 80 grader varmt vand ud med det formål at danne en tågedamp, der gør det svært for piraterne at komme tæt nok på skibet til at borde det. De store mængder damp, der findes på større skibe, vil kunne generere tåge i meget store mængder. Udover at forhindre piraterne i at komme om bord på skibet, har systemet den sidegevinst, at fartøjets placering bliver meget tydeligt markeret, hvilket letter hjælpeaktioner. Arbejdede undervejs - Arbejdet med det norske supplyskib blev udført under medsejlads fra Stavanger og var afsluttet, da skibet nåede frem til Las Palmas, hvor vores folk afmønstrede. Herfra fortsatte skibet til Nigeria, hvor det er i daglig drift, oplyser Morten Vestergaard. Opgaven, som var udført af medarbejderne fra Vestergaard Marine Service, fik efterfølgende det blå stempel fra et engelsk sikringsfirma, som det norske rederi havde hyret til at godkende installationen. - Sikringsfirmaet godkendte projektet med en rosende bemærkning, idet de kategoriserede det som en både god og gennemtænkt løsning og én af de bedste, de havde set. Det er vi naturligvis meget tilfredse med, siger Morten Vestergaard. Uanset opgavens art og skibstype kan Vestergaard Marine Service udarbejde forslag til piratsikring. Skal der leveres bud på specielt design og tilhørende tegninger inden arbejdets udførelse, kan dette også leveres. Det kan foregå enten i samarbejde med rederiet eller med Maritime Technology, som er en virksomhed i Vestergaard Gruppen, der også er hjemmehørende i Frederikshavn. Pigtråd i stedet for våben Mens der er delte meninger om det fornuftige i at nogle transportskibe er begyndt at tage bevæbnede vagter om bord ved sejladser i risikofyldte farvande, er eksperter på området til gengæld enige om, at pigtråd og barrierer, der gør det svært for piraterne at kravle op over rælingen, er både gode og billige løsninger, hvis man vil højne sikkerheden på eksisterende skibe. På samme måde kan det også betale sig at forstærke skibets overbygning eller etablere et saferoom, hvor besætningen kan gemme sig, indtil hjælpen når frem. Blandt de nyere systemer, der også får eksperternes anbefalinger med på vejen, findes der også vandkanoner, som kan holde piraterne på afstand.

Forsiden


Breaking
Medie: Epidemikommission vil sende skoleelever hjem
Luk