Aalborg

Firmaer risikerer at tabe penge på ny frist

Fristen for at opkræve betaling forkortes, men det ved de færreste

Jutta Wagner: - Det er foruroligende, at så få virksomheder kender til den nye forældelsesfrist.

Jutta Wagner: - Det er foruroligende, at så få virksomheder kender til den nye forældelsesfrist.

Fra årsskiftet har man ikke længere fem års frist til at inddrive tilgodehavender, men derimod kun tre år. Det er der bare rigtigt mange mindre og mellemstore virksomheder, der ikke er klar over, og det kan komme til at koste dem penge. Det er en ny undersøgelse fra advokatkæden Advodan der viser, at to tredjedele af de små og mellemstore virksomheder ikke ved, at fristen snart kortes betydeligt ned. Ændringen er en del af forældelsesloven fra 2008, og indtil nu har virksomheder været reddet af overgangsregler, men de udløber ved årsskiftet. Ifølge undersøgelsen, som er foretaget af Telemark for Advodan blandt 212 ejerledere i små og mellemstore virksomheder, svarer 67,9 procent af de adspurgte, at de ikke ved, at forældelsesfristen ændres. Risiko for at tabe penge - Den gamle frist på fem år har eksisteret i generationer og er en indgroet tankegang hos mange virksomheder, så de måske ikke er opmærksomme på ophøret af overgangsregler og den kortere frist. Men konsekvensen er, at rigtig mange virksomheder taber penge, hvis de ikke reagerer hurtigt, forklarer advokat Jutta Wagner fra Advodan i Aalborg. Overgangsreglernes ophør betyder, at virksomheder, der for eksempel ligger inde med ubetalte fakturaer fra før december 2007, ikke som tidligere kan vente til december 2012 med at gøre krav på pengene. I stedet har de kun indtil 31. december 2010 til at få pengene i hus. Jutta Wagner råder til at indkræve pengene her og nu: - Det er vigtigt at tage fat i bunken af ubetalte fakturaer hurtigst muligt, da det kan være en lang proces at få pengene i hus, forklarer Jutta Wagner. Hun tilføjer, at virksomheder har mulighed for at gå gennem inkasso og afbryde forældelsesfristen ved at få en skyldnerkendelse fra kunden eller få en dom i retten. Dermed kan pengene også hentes hjem efter årsskiftet. Systematik virker Hvis virksomheden fremover vil undgå at ligge inde med gamle ubetalte fakturaer, anbefaler Jutta Wagner at gå systematisk til værks, så der er styr på, om kunderne betaler til tiden, og hvordan pengene kommer hjem: - Vi ser flere dårlige betalere lige nu på grund af den økonomiske krise, og virksomheder bør fremover have endnu mere fokus på at få sine penge hurtigt hjem. Klare retningslinjer hjælper til at reagere på ubetalte fakturaer, så man hurtigere får pengene i hus, siger hun.