Velgørenhed

Firmaer satser på julevelgørenhed

KØBENHAVN:Vin til samarbejdspartnere, chokolade til medarbejderne og julekort til kunderne. Danske virksomheder har pengepungen fremme, når de skal forkæle deres forbindelser i julemåneden. Men stadig flere vælger at bruge pengene på velgørenhed i stedet. Det mærker man tydeligt hos Red Barnet. - Vi ser en stigende tendens til, at virksomheder helt dropper deres julehilsner. I stedet for at sende alle de her evindelige julekort eller flasker vin til underleverandører og gode samarbejdspartnere, så støtter man humanitære formål, siger kommunikationschef Mogens Damgaard, Red Barnet. En af de virksomheder, der har droppet julehilsnerne, er banken Nordea. Siden 2001 har man givet de penge, der tidligere blev brugt på julekort, til humanitære organisationer, og i år er det Røde Kors, der får glæde af den ordning. - Vi droppede julekortene, fordi vi simpelthen ønskede, at de penge, der normalt gik til indkøb af papir, administration og frimærker, gik til et humanitært formål, siger pressechef Claus Christensen fra Nordea. Han vil ikke vil oplyse, hvor mange penge det drejer sig om. De fleste virksomheder vælger i stedet at sende en julemail ud til deres forretningsforbindelser, hvor de gør opmærksom på, at de støtter en humanitær organisation. - Virksomhederne har brug for en bred, humanitær profil, så de kan brande sig selv over for deres kunder. Vi ser eksempelvis, at nogle vælger at lægge et gavekort til en ged ned i julekurven sammen med kaffe, vin og chokolade, siger erhvervschef Anne-Mette Nielsen fra Folkekirkens Nødhjælp. Hos Microsoft er en del af den humanitære profil, at virksomhedens ansatte selv får lov at vælge, om de vil have en traditionel firmajulegave eller give pengene til Red Barnet. I år kan man blandt andet vælge at få vin, en avisholder eller give et tilskud til Red Barnets barnevognslejre for enlige mødre. Vælger man det sidste, fordobler Microsoft beløbet. - Det er meget populært, og medarbejderne er glade for, at de har muligheden for at gøre det, siger kommunikationsmedarbejder Julie Rosendal, Microsoft. Og tendensen til, at virksomhederne i højere grad ønsker en stærkere humanitær profil og brander sig på velgørenhed i julen, ser ud til at fortsætte. I år er det sidste gang, Carlsberg sender julegaver ud til deres forretningsforbindelser. Indtil nu har bryggeriet ønsket alle en glædelig jul med en kasse juleøl, men fra næste jul vil pengene blive brugt et helt andet sted. - Vi synes, at tiden er ved at løbe fra de julegaver. Der er mere fokus på velgørenhed i øjeblikket, og pengene vil gøre større gavn et andet sted, siger kommunikationschef Jens Bekke. Carlsberg har endnu ikke taget stilling til, hvem der skal modtage pengene./ritzau/