Advokatvirksomhed

Firmaer under konstant pres fra annoncesælgere

Hals-firma fik 30 opkald på tre kvarter

AALBORG:30 opkald på tre kvarter! Mindre kunne ikke gøre det, da annoncesælgere for IT Telefonbogen og Lokalregistret fredag klemte på for at overtale Claus Madsen, indehaver af CM Service i Hals, til at lade sit firma registre i deres registre. - De blev bare ved og ved. I alt var der involveret tre forskellige sælgere. På et tidspunkt, hvor jeg var optaget af at tale med en af dem, kom de i kontakt med min kone på en anden telefon og forsøgte at bluffe hende til at skrive under på en ordrebekræftelse, der var sendt til os. - Hun kendte selvfølgelig til sagen, og meddelte, at hun ikke havde noget med mit firma at gøre, siger Claus Madsen. Nogle klaphatte Han sluttede fredagens samtaler med at meddele den sidste annoncesælger i rækken, at de var nogle klaphatte. - Det forhindrede dem dog ikke i at ringe mig op mandag morgen, fortæller Claus Madsen, hvis firma renoverer og forhandler diamantbor til blandt andet entreprenørbranchen. Han fortæller i forbindelse med de mange opkald, at sælgerne sågar beklager, at de ringer så mange gange, men at de er nødt tildet for at rede misforståelser af vejen og så videre. - På mig lyder det som en flok smarte københavnere, der tror, at vi herovre i Jylland er en flok dumme andenrangs-mennesker, som de kan forsøge at snyde efter forgodtbefindende, siger Claus Madsen, der har et kort råd til andre, der bliver kontaktet: Lad l..... ligge. En politik, Svend Nielsen, indehaver af firmaet Carbide i Støvring, længe har fulgt. - Jeg bliver ofte kontaktet af den type annoncesælgere, men er aldrig røget i gyngen. Jeg kan høre fra første ord, de siger, hvad jeg har med at gøre, siger Svend Nielsen, der dog har talt længe nok med folk fra "branchen" til at kunne betegne det som nogle underlige samtaler. Hurtigt og uklart - Først og fremmest taler de hurtigt, og det er umuligt at få fat på, hvilket medie, de repræsenterer, og man får heller ikke noget at vide om priser. Samtidig er der en masse støj i baggrunden, som gør, at man har svært ved at koncentrere sig, siger Svend Nielsen, der til trods for det sidste altid har været i stand til at formulere, at "det har ingen interesse". Samtalerne har derfor aldrig resulteret i at han har modtaget en ordrebekræftelse. Hos Aalborg-Hobro Landboforening lykkedes det sælgere fra firmaerne Dansk Tele Support og Erhvervs-Registret få ansatte til at hoppe på limpinden. Første gang var det it-chef Allan Kyneb. - Jeg blev af en ansat hos Dansk Tele Support spurgt om jeg ville forny den eksisterende aftale, og da jeg kunne se, at vi stod der i forvejen, sagde jeg "måske". Resultatet var en faktura på 1500 kroner, fortæller it-chefen. Da Allan Kyneb nægtede at betale, meddelte sælgeren, at han skulle tale med sin chef for af afklare, om landboforeningen kunne slippe for at betale. Resultatet af den sælger-chef snak var et tilbud til landboforeningen om et afslag i prisen. I stedet for at betale meddelte Kyneb, at hørte han fra dem igen, ville foreningens advokat blive involveret. - I anden omgang var det en af mine medarbejdere, der også sagde ja til at forny en eksisterende aftale. Historien gentog sig, og vi måtte nok engang true med advokaten, siger it-chefen, der pointerer, at man ikke behøver at være naiv for at få sagt ja i telefonen. - De ved nøjagtigt, hvordan de skal lægge deres ord. "Jeres virksomhed er jo oprettet på siden, så...", får man at vide, og siger man ja til en forlængelse, er man på vej ind i deres garn. Siden får man besked på, at en mundtlig aftale er ligeså god som en skriftlig, siger Allan Kyneb. Han opfordrer firmaer, der er kommet i klemme, til at finde sammen med henblik på at hyre en sagfører til at tage fat på sagen. Får aldrig en krone Sportsklubben Aalborg Chang er et af de firmaer, der er nået frem til at returnere en underskrevet ordrebekræftelse, hvilket har udløst regninger på henved 15.000 kroner. - Jeg har i anbefalet breve meddelt dem, at de aldrig ser en krone, siger klubbens formand, Bjarne Porsborg. Porsborg fortæller, at det var en af klubbens frivillige, der lod sig besnakke til at underskrive og returnere en fax, der ved nærmere eftersyn viste sig at være en ordrebekræftelse. - Vi bliver kimet ned af mærkelige firmaer, og så kan det være svært at holde hovedet koldt, siger Chang-formanden, der har meddelt firmaerne, at der af to grunde ikke vil blive betalt nogen regninger. - For det første havde den frivillige ikke fuldmagt til at forpligte klubben økonomisk, det har kun bestyrelsen, og for det andet var der tale om en fuldstændig misinformation af vores medarbejder, siger Bjarne Porsborg, der i øvrigt undrer sig over, at klubben blev truet med en inkassosag få dage efter, at man havde afvist at betale. - Normalt går der måneder, før det kommer så vidt, siger formanden, der understreger, at klubben udodver en vis irritation tager situationen med knusende ro. De tager næppe en retssag, fordi de dermed vil afsløre, hvilke metoder, de gør brug af, siger han. - I står der allerede Netop metoden med at henvise til, at firmaet allerede står i registret, og at der er tale om en fornyelse, er et meget almindeligt kneb, hvilket en medhjælpende hustru i et mindre entreprenørselskab kan bekræfte. - For nylig blev jeg kontaktet af en meget sød og skolet kvindelig sælger fra Infero.dk, som meddelte, at hun lige skulle sikre sig, at man havde de rigtige oplysninger om vores virksomhed, siger pågældende, der ønsker at være anonym. - Da jeg spurgte ind til sagen, fandt jeg frem til, at det ville koste 900 kroner at stå hos Infero. Når det gælder regninger, har jeg en god hukommelse, og kunne derfor huske, at vi aldrig tidligere havde betalt 900 kroner for at være registreret hos Infero. Sælgeren indrømmede da også, at første år er gratis, og så var den telefonsamtale slut, siger hustruen til entreprenøren, der fortæller, at der sjældent går 14 dage imellem kontakter af den art. Og at de alle bliver afvist ved første samtale. - I et tilfælde blev min mand overtalt til at sige ja, men ordrebekræftelsen blev selvfølgelig aldrig skrevet under, siger hun.