Firmaer vil ud i verden

Stor nordjysk interesse for nyt globaliseret vækstprogram

Henrik Steen (til venstre) og John Kjær skriver aftalen mellem Hycon og Global under.

Henrik Steen (til venstre) og John Kjær skriver aftalen mellem Hycon og Global under.

Næsten 100 nordjyske virksomheder har på få uger søgt om hjælp til globalisering via det nye store nordjyske vækstprogram Global. En af dem er fremstillingsvirksomheden Hycon i Støvring, der netop har fået godkendt det første af de godt 1100 udviklingsforløb, der ventes i de nordjyske virksomheder. Baggrunden for Global er, at nordjyske virksomheders vækst fremover vil komme fra fjerne markeder - ikke fra det danske hjemmemarked eller Europa, som vi har været vant til. Det er en realitet, som mange virksomheder må sande ovenpå en økonomisk krise af historiske dimensioner. Det er samtidig baggrunden for Global-programmet, der med støtte fra EU's strukturfonde har et samlet budget på godt 112 millioner kroner. Væksthus Nordjylland, Aalborg Universitet og Norddanmarks EU-kontor står bag programmet, og ambitionen er som nævnt, at godt 1100 udviklingsforløb i de nordjyske virksomheder iværksættes frem til udgangen af 2013: - Mange nordjyske virksomheder har klaret sig godt igennem krisen og begynder nu igen at tænke på vækst og dermed ansættelser. Derfor er hjælp til globalisering og eksport yderst relevant på nuværende tidspunkt, og det vidner antallet af ansøgninger da også om, fortæller projektleder hos Væksthus Nordjylland John Kjær. Hycon vil længere ud Den første virksomhed som søgte, og som nu er blevet godkendt til at starte op, er fremstillings- og handelsvirksomheden Hycon i Støvring. Hycon blev etableret i 2002 og producerer hydraulisk håndværktøj til entreprenørbranchen. I dag afsættes 99 procent af produkterne i udlandet, men virksomheden har alligevel brug for at blive mere globale. General manager og partner Henrik Steen forklarer: - Vi har længe været internationalt orienteret, men vi er endnu ikke så globale, som vi gerne vil være. Vores primære marked er det europæiske, og her kommer vi ikke til at mærke vækst af betydning i de kommende år. Det skyldes dels, at konkurrencen er hård, og dels at, entreprenørbranchen i Europa fortsat vil være ramt af lav vækst og gældskrise, siger Henrik Steen og fortsætter: - Til gengæld kan vi se en lang række vækstmuligheder i Brasilien, Rusland, Indien og Kina, det øvrige Asien og det øvrige Sydamerika, og det er netop vækst på disse markeder, vi gerne vil have hjælp til. Via Global skal Hycon have gennemført en markedsvurdering, en analyse af distributionsstrukturen, en konkurrentanalyse samt en indtrængningsstrategi for de nye markeder. Gennemførelsen har et budget på 200.000 kroner, som Hycon og Global deles om. Skaber arbejdspladser Kontakten til Hycon sker som altid via det lokale erhvervskontor, og her er erhvervskonsulent Lone Borg fra Rebild Kommune begejstret for aftalen: - Hycon har tidligere bevist, at de kan skabe vækst og nye arbejdspladser, så vi ser meget optimistisk på potentialet. Derudover anvender Hycon primært danske underleverandører, og det betyder, at hver gang firmaet ansætter en ny medarbejder, bliver der ansat to nye medarbejdere andre steder i Danmark, blandt andet i Frederikshavn, hvor flere af komponenterne fremstilles, fortæller hun. Hos Væksthus Nordjylland forventer John Kjær, at yderligere 10 virksomheder kan komme i gang inden sommeren.