Firmaets mand har løst billet til en ukendt destination

Det lakker mod en ny begyndelse for Martin Frandsen efter 40 år i etaten

England 1. november 2002 07:00

SINDAL: Institutioner, politiske partier og interesseorganisationer tørster med jævne mellemrum efter en person, der kan sælge billetter - og en af dem, som gennem tiderne formentlig har solgt allerflest af disse i Kongeriget bor såmænd i Sindal. Efter 40 års virke ved De Danske Statsbaner er det snart slut med at gøre en handel ved lugen med Martin Frandsen, der de seneste år har udstedt billetter til de rejsende på stationerne i Hjørring, Frederikshavn og Brønderslev. Selv om den 63-årige Sindal-bo først formelt stopper 1. december, langer han allerede den sidste billet over disken 11. november i Hjørring. - Det bliver nok lidt vemodigt, lyder det fra Martin Frandsen, der har udstedt en billet til sig selv, som han ikke helt ved, hvor fører ham hen. Tjansen i Tønder Akkurat som når man er ved at lægge arbejdsmarkedet bag sig, står man også ved en skillevej, når man som ung skal vælge sin metie, men selv om den Martin Frandsen som ni-årig tog ned på stationen i Viborg for at kigge på tog, helst dem med damp, efter skole, var han nogle år senere lun på en karriere ved ordensmagten. Men uanset, hvor mange havregryn, han spiste, og hvor meget han stod på tæer og rankede ryggen, viste målebåndet kun 170 centimeter på bundlinien, og da man mindst skulle skyde 1,78 meter i vejret, var der ikke noget at gøre. Alligevel fik han dog uniform på - endda i to omgange. Først i forbindelse med soldatertiden, der varede 16 måneder, men den periode var mere end rigeligt for Martin Frandsen, der ikke tøvede et sekund med at sige nej tak, da soldaterne efterfølgende fik mulighed for at blive udstationeret i et af Mellemøstens brændpunkter, Gaza. Efter en optagelsesprøve i Århus fik han tilbudt en tjans i 1962 som stationsarbejder i Tønder, hvor han blandt andet skulle sørge for at fyre, så de loko-førere, der skulle overnatte på grænsestationen, kunne holde varmen. - Men enten fyrede jeg, så der var 30 grader varmt, eller også gik ilden ud, fortæller Martin Frandsen, der efter to år ved grænsen, tog en to-årig uddannelse med billetsalg og sikkerhedstjeneste, hvilket bragte ham langt omkring i landet. Håndholdt I 1966 steg han af i Sindal, og her passede han sammen med kolleger stationen i 30 år, inden DSB nedlagde den - ironisk nok samme år, som Sindal kunne fejre sit 125 års jubilæum. De første seks dogme-år var bommen håndholdt, men i 1972 blev den del af arbejdet automatiseret, og så begyndte DSB igen delvist at sende ham på turne ved billetlugerne rundt omkring på stationerne. Da DSB trak sig ud af Sindal Station, var omsætningen ifølge Martin Frandsen på omkring halvanden million kroner. - Men det var noget, der skete i mange byer, også nogle med større stationer. Den i Glumsø blev eksempelvis også lukket, og der omsatte man for syv millioner kroner, fortæller han. Efter 1996 har Martin Frandsen med Hjørring som base passet billetluger på stationerne i Hjørring, Brønderslev og Frederikshavn, men nu kan han altså snart lægge uniformen på hylden. Fodbold-entusiast Selv om hverdagen snart kommer til at vise sig fra en ny side for Martin Frandsen, har han ikke planlagt detaljeret, hvad pensionist-tilværelsen helt konkret skal byde på. Dog har han drøm om at komme til at sidde på Theatre of Dreams, bedre kendt som Manchester United's hjemmebane Old Trafford, for at overvære en kamp med De Røde Djævle på nærmeste hold. Interessen for fodbold er gammel, han tipper stadig, og hans datter Ghita Frandsen, der er vendt hjem til Vendsyssel for en stund fra København, kan godt huske at faderen tyssede, da hun var mindre, og der var Sports Lørdag på skærmen. Faktisk har han også selv spillet fodbold, men bentøjet begyndte at svigte på et tidspunkt, hvorefter han forsøgte sig som dommer i nogle få år. I længden gad han dog ikke lægge øre til de gloser, som kom fra spillerne med jævne mellemrum. Slået rod i Sindal En anden tanke, som han har puslet med, er at drive et hobby-landbrug. - Men så skal det være i Sindal. Jeg kan ikke forestille mig, at jeg skulle flytte væk fra det netværk, som jeg har her, lyder det den kommende jubilar. Det er blandt andet et netværk, som stammer fra hans engagement og tillidsposter i Grænseforeningen, Røde Kors og Kræftens Bekæmpelse i Sindal. Martin Frandsen vil heller ikke afvise, at han en skønne dag drøner rundt i Sindals gader og stræder på motorcykel, men så skal der i givet fald lægges ud med at tage kørekort til det volumiøse køretøj, og egentlig går det jo også meget godt på cyklen, som han for nylig kørte 250 kilometer på i forbindelse med løbet Nordjylland Rundt. En tur, der strakte sig fra Nørresundby, over Sindal og tilbage til udgangspunktet, men selv om det var en lang tur, afviser Martin Frandsen, at han overvejede at tage toget sydpå igen fra Sindal med cyklen, selv om han kan køre ret så billigt med toget. To ulykker Mange er fascinerede af tog, men det store transportmiddel kan også være et dødsensfarligt bekendtskab. To gange i sin karriere har Martin Frandsen været vidne til ulykker på sin arbejdsplads. Første gang, da en mand forsøgte at lukke døren på et tog, der satte igang, hvorefter han faldt og fik armen kørt af. Anden gang gik det helt galt. Martin Frandsen stod inde i Sindals stationsbygning, da han så en kvinde begynde at krydse spor 1, samtidig med at han kunne høre toget nærme sig. Han forsøgte at nå ud og advare hunde, men nåede det ikke, og kvinden, der ifølge Martin Frandsen var døv, blev dræbt. I forbindelse med sit 40 års jubilæum holder Martin Frandsen åbent hus på Tolne Kro lørdag 2. november fra klokken 12.30.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...