EMNER

Fisker-formand: Støtten gik til at spare brændstof

Det er helt rigtigt, at en stor del af EU-støtten til fiskeriet er gået til et begrænset antal fiskere.

Svend-Erik Andersen, Strandby-fisker og formand for Danmarks Fiskeriforening: - Formålet med støtten var at spare brændstof, og støtten blev prioriteret efter, hvor man fik mest for pengene. Selv fik han støtte til at skrotte to skibe og modernisere

Svend-Erik Andersen, Strandby-fisker og formand for Danmarks Fiskeriforening: - Formålet med støtten var at spare brændstof, og støtten blev prioriteret efter, hvor man fik mest for pengene. Selv fik han støtte til at skrotte to skibe og modernisere

Men det skyldes, at en stor del af støtten var øremærket til at gøre fiskefartøjerne mere brændstofbesparende. Støtten blev givet dér, hvor man fik den største besparelse pr. støttekrone - og derfor modtog relativt få fiskere en relativt stor del af støtten. Sådan lyder forklaringen fra Svend-Erik Andersen, Strandby. Han er formand for Danmarks Fiskeriforening og selv en af de fiskere, der har fået mest i støtte. - Langt hovedparten af de beløb, vi taler om, er givet som engangsbeløb i forbindelse med den såkaldte brændstofpakke fra 2009. Formålet med den var at udfase ældre fartøjer med højt brændstofforbrug til fordel for nye fartøjer med lavt forbrug, forklarer Svend-Erik Andersen. - I alt var der 22 fiskere, der fik støtte fra brændstofpakken, og det er dem, der optræder på topscorerlisten, siger Svend-Erik Andersen. Selv fik han støtte til at skrotte to ældre fartøjer og modernisere et tredje. Ifølge Politikens opgørelse modtog han i perioden fra 2004 til 2010 i alt seks millioner kroner i offentlig støtte. Halveret olieforbrug - Jeg vil ikke forholde mig til, hvad der for nogen giver anledning til moralske opstød. Formålet med støtten var at spare brændstof, og støtten blev prioriteret efter, hvor man fik mest for pengene, siger Svend-Erik Andersen. Flere nordjyske fiskere optræder på top 20-listen over støtte-modtagere. Hirtshals-fisker Gullak Madsen, der ligger øverst på listen, forklarer: - Vi købte to både og fik 22 millioner kroner i støtte. Resultatet er, at vi nu bruger halvt så meget olie pr. kilo fisk. Det må siges at være miljøvenligt. Også Iver Espersen, der ejer fiskerikoncernen Skagerak Group, og fiskeskipper Frode Larsen, begge Hirtshals, er med på listen over topscorere. Frode Larsen fastslår, at han har søgt støtten, fordi loven giver mulighed for det. Det har ikke været muligt at træffe Iver Espersen. Også Hanstholm-fisker Valter Vendelbo er med på top 20-listen. Han ønsker ikke at udtale sig.