Aalborg

Fiskerne vil have Connie om bord

Ny, patenteret rejekoger har givet travlhed på Brønderslev-virksomhed.

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Kasper Andreasen arbejder sammen med to kollegaer på at lave rejekogere, der skal sættes ind i fisketrawlerne. Foto: Kurt Bering

Rejekogeren Connie har bragt arbejdstempoet hos Intech International på kogepunktet. Og opfindelsen er blevet nøjagtig den succes, som direktør Leif Andersen håbede og forudså, da han og temaet fra virksomheden præsenterede Connie 800 på DanFish-messen i Aalborg midt i oktober. - Alle der besøgte vores stand havde hørt om Connie - det var helt vildt, smiler Leif Andersen tilfreds. - Og vi fik håndslag på 20-30 rejekogere. - Tre uafhængige reddere på messen sagde til os: "Vi var slet ikke klar over, at vi havde ventet på det her i 35 år, smiler Leif Andersen. Problemet med den fremgangsmåde som rejefiskerne hidtil har benyttet er, at rejerne ikke bliver ens kogt. Det problem er løst med Connie. Rejen tvinges via et transportbånd ned gennem det kogende vand. Og de rå rejer bliver kogt nøjagtig ens, med samme saltindhold og samme smag. Connie kan ikke alene klare rejekogeri. Kun fantasien sætter grænser for, hvad der kan sendes gennem karret. Og en Connie-koger skal i øvrigt leveres til Grønland, hvor den skal koge krabber på en stor fabrik på landjorden. Nye markeder åbnet Prototypen er udviklet til kystnært rejefiskeri, og kan koge 1400 kilo rejer i timen. Og nyheden fra Intech International har åbnet døre til nye markeder for virksomheden. - Vi har fået ordre på en rejekoger til en Grønlandsk trawler, som vi ellers ikke har leveret til tidligere - det er et af flagskibsrederierne. De har været med til at udvikle hele rejeindustrien i Grønland og Canada. Og Leif Andersen forudser, at den første koger til rederiet vil føre mange flere med sig. - Når dette rederi først aftager vores rejekoger, er der ingen diskussion tilbage om produktet i resten af branchen. Dem vil vi rigtig gerne levere til. Det er et meget seriøst rederi, og de har en dygtig besætning på deres skibe - det er vigtigt, hvis tingene skal lykkes fra start. - Hvis man leverer til fiskefartøjer, skal man være klar over, at al den troværdighed, du har oparbejdet over tid, kan ødelægges over en nat, fastslår Leif Andersen. - Så det er vigtigt, at mandskabet på skibene håndterer tingene ordentligt. Nye arbejdspladser Tre mand indgår i det såkaldte Connie Team på fabrikken, og de laver kogerne i serier på fem ad gangen. Direktøren understreger, at nyansættelser og en udvidelse af fabrikken er på vej. - Vi skal til at rekruttere nye folk - vi mangler ingeniører og maskinteknikere, og vi mangler smede og rejsemontører med kendskab til branchen. Leif Andersen lægger heller ikke skjul på, at han får brug for hjælp i forhold til ledelsesopgaverne. Og han og bestyrelsen arbejder lige nu med en ny organisation. - Det er vigtigt for mig, at organisationen skal kunne bære, at vi bygger til og får mange flere folk. Vi forventer, at vi skal have 40 mand ansat - i dag er vi 17-18 stykker. Ordrebogen bugner Mens andre virksomheder har problemer med at holde skruen i vandet under den økonomiske krise oplever Intech International A/S fremgang. - Vi har lige nu den største ordrebeholdning nogensinde på vej ind i et nyt år - og den bliver større endnu, siger Leif Andersen. Intech International har i tillæg til rejekoger-eventyret også fået ordre på otte automatiske tømmesystemer til fryserne om bord på fisketrawlere. Intech International har overtaget et norsk patent og produktionsrettighederne på fryserne - og Leif Andersen forudser også her en succes. - Vi indkøber fryseren fra DSI - Dybvad Stålindustri - mens vi leverer resten af systemet. Det bliver et rigtig stort produkt, forudser Leif Andersen, der venter en prototype klar i marts. Han tilføjer, at virksomheden for alvor fik gang i sejlene, med en bifangstseparator for seks år siden. En opfindelse, der kan adskille rejer og småfisk på en enkel og effektiv måde ude på trawlerne.