Motionsidræt

Fitness-kæder slås om Nordjylland

Lavpriskæde har åbnet center uden luksus i Aalborg

Henrik Rossing har på to år skabt kæden Fitness World. Han så, at der var en marked for ¿fitness-classic¿ - altså fitness uden dikkedarer til en lavere pris. Foto: Daniel Mikkelsen

Henrik Rossing har på to år skabt kæden Fitness World. Han så, at der var en marked for ¿fitness-classic¿ - altså fitness uden dikkedarer til en lavere pris. Foto: Daniel Mikkelsen

AALBORG:Fitness World er den nye dreng i klassen i Aalborgs fitness-verden. Ud af ingenting er kæden på blot to år vokset til at være den næststørste i Danmark med 15 centre og omkring 50.000 medlemmer. Sidste skud på stammen er det nye center i Aalborgs vestby, som åbnede i onsdags. Og går det godt er der et eller flere nye på vej. - Når vi er den næststørste kæde, skal vi naturligvis også være i landets fjerdestørste by, siger Henrik Rossing, der er direktør for - og i det taget manden bag - Fitness World. Han frygter ikke, at der lige pludselig er for meget kapacitet i Aalborg. - Fitnessbranchen bliver større og større. Vi tror på, at markedet udvider sig, så der er kunder nok til alle. siger han. Fitness World skiller sig ud fra de andre etablerede kæder ved, at den er billigere. Det koster 199 kr. om måneden, og så er der frit slag på alle hylder i motionscentret. Man har heller ikke noget krav om, at man skal binde sig for lange perioder for at få rabat. Noget flere af konkurrenterne tidligere er blevet kritiseret for. - Der er mange, der gerne vil dyrke fitness, men som bare synes det er for dyrt. Prisen har afholdt mange fra at gå i gang, mener Henrik Rossing. Det nye center i Aalborg er indrettet i de bygninger, hvor De forenede Tekstilfabrikker i sin tid holdt til, og det lidt rå look i de gamle fabrikshaller passer fint til det Fitness World gerne vil forbindes med. Det er et sted, hvor folk kommer for at få motion - og ikke så meget mere. - Vi har valgt wellnes-delen og det luksusprægede fra. Det er ikke det, vores målgruppe vil have. Vi har ikke noget afslapningshjørne, hvor der alligevel ikke kommer nogen. Vi har ikke nogen sauna eller spa. Til gengæld har vi masser af udstyr, siger Henrik Rossing. Et eksempel på, hvordan man holder priserne nede kan ses på de løbebånd og romaskiner, der står i et af rummene. I stedet for at udstyre hver enkelt motionsmaskine med egen tv-skærm må man i Fitness World deles om en storskærm på endevæggen, hvor der bliver spillet musikvideoer. Til gengæld er motionsmaskiner uden tv-skærm langt billigere, og man slipper for at betale afgift af hver enkelt skærm. Det nye center i Aalborg er kommet godt fra land. Foreløbig er der 2000 tilmeldte. Mange er blevet tiltrukket af meget lave introduktionspriser, hvor man kan træne til halv pris af de i forvejen lave priser i årets tre første måneder. - Vi vil gerne have nogle folk ind, som kan virke som en form for ambassadører for os. Som kan fortælle deres venner, hvad vi er for et sted, så vi får endnu flere medlemmer, siger Henrik Rossing. I løbet af et par måneder skulle det nye center gerne op på omkring 2500 medlemmer, for at det bliver en fornuftig forretning. Og det regner Henrik Rossing med, at man når i løbet af nogle måneder.