Fjord Cat spurter til Hirtshals

Fjord Line sender hurtig katamaran over Skagerak fra forsommer 2009

Færgen Bergensfjord og katamaranen Master Cat ved kaj i Hanstholm. Fjord Line har besluttet, at Master Cat skal indsættes mellem Kristiansand og Hirtshals i forsommeren 2009. Bergensfjord sejler første gang fra Hirtshals 26. oktober. Arkivfoto: Peter Mørk

Færgen Bergensfjord og katamaranen Master Cat ved kaj i Hanstholm. Fjord Line har besluttet, at Master Cat skal indsættes mellem Kristiansand og Hirtshals i forsommeren 2009. Bergensfjord sejler første gang fra Hirtshals 26. oktober. Arkivfoto: Peter Mørk

Ledelsen for det norske færgeselskab har stærke planer om at indsætte den hurtige katamaranfærge Fjord Cat i sejlads mellem Kristiansand og Hirtshals næste år, når vintersæsonen er overstået. Derfor har Fjord Line bedt havnebestyrelsen for Kristiansand Havn om et møde for at få blødt op på havnens holdning om, at der skal være helårsdrift for at anløbe havnen. - Jeg regner med at vi kommer frem til en løsning, som sikrer de rejsendes behov og som er godt for både havnen og for Fjord Line, siger adm. direktør Ingvald Fardal på selskabets hjemmeside. I den sidste sommersæson med sejlads mellem Kristiansand og Hanstholm havde katamaranen 230.000 passagerer. Sejlplan 2009 for Fjord Cat indebærer en daglig tur mellem Kristiansand og Hirtshals i forsommer og til efteråret og indtil tre daglige ture i sommersæsonen. Argumentet mod helårssejlads med Fjord Cat er, at katamaranen af vejrmæssige grunde ikke kan sejle. Meldingen for en måneds tid siden, da Fjord Line, besluttede at droppe Hansthom som den danske anløbshavns, blev da fortolket som om selskabet ville koncentrere sig om ruten mellem Vestnorge og Hirtshals, hvor færgen Bergensfjord sejler året rundt. Første gang 26. oktober Bergensfjord afgår første gang fra Hirtshals søndag 26. oktober til Stavanger og Bergen. Sidste vinter anløb Bergensfjord havnen i Kristiansand et par gange om ugen, men ifølge Ingvald Fardal var grundlaget for at fortsætte for svagt, både i forhold til fragt og passagerer. Der er ingen planer om at Bergensfjord skal anløbe Kristiansand på ny, men hvis trafikgrundlaget ad åre forbedres, er Fjord Lines direktør åben overfor at rederiet igen besejler Kristianssand hele året. I Hirtshals ser handelslivet frem til, at der kommer mere gang i omsætningen. - Vi har fået tilladelse til at køre en bus fra Østhavnen og op i byen. Det var erfaringen fra dengang Color Line sejlede til Vestnorge, at folk fra Bergen og Stavanger gode kunder. Og da Bergensfjord har nogle gode sejltider og liggetiden i Hirtshals er længere, forventer vi os meget af at Fjordline kommer, siger handelschef Jens Brændgaard. Han oplyser at handelsstandsforeningen vil festligholde Fjord Lines første afgang fra Hirtshals Havn, men om det sker lørdag 25. eller søndag 26. oktober er ikke afklaret endnu. - Færgen sejler tom fra Hanstholm, og er i Hirtshals allerede lørdag, så det afhænger af hvad Fjordline vil, hvornår vi laver noget, tilføjer handelschefen. 15 nye arbejdspladser Ændringen betyder også at en del medarbejdere får langt at køre til nye arbejdspladser på Hirtshals Havn. - Alt er ikke helt på plads endnu, men i løbet af et par måneder vil der være 15 ansatte på land, hvoraf ca. en tredjedel har valgt at pendle fra Hanstholm. En anden tredjedel bor sådan, at det ikke giver de store problemer at komme på arbejde, og så har vi ansat 5-6 nye, oplyser Gerd Balling, Fjord Lines danske direktør. Det drejer sig især om medarbejdere til behandling af cargo og ekspedition. På årsbasis har Fjord Line flyttet 450.000 rejsende og 14.000 trailere mellem Vestnorge og Hanstholm. Mængden af gods ventes forøget efter flytningen til Hirtshals.