Forbrugerpolitik

Fladskærme giver bøvl for posten

Det står skidt til med arbejdsmiljøet i Post Danmark, der har fået flere end 30 røde smileyer af Arbejdstilsynet. Det er især hos pakkeposten, at det gør ondt i arbejdsmiljøet. Cirka hver tiende distributionscentral har fået den røde smiley og besked på at arbejde sammen med en rådgiver. Der er kommet mange flere pakker i løbet af de seneste par år, forklarer Ebbe Andersen, sikringschef i Post Danmark. De mange ekstra pakker er samtidig blevet større og tungere, men nu skal der strammes op. - En rød smiley er bevis på, at vi ikke har orden i eget hus rent arbejdsmiljømæssigt. Antallet af pakker er heldigvis steget de seneste par år, men vores håndtering har ikke været god nok. Vi kan dog glæde os over, at der er dobbelt så mange grønne smileyer, siger Ebbe Andersen til Ritzau. Selskabet har omkring 300 distributionscentraler, og hver tiende har problemer med arbejdsmiljøet. Ebbe Andersen peger på, at danskernes internetvaner giver større og tungere pakker. - Der bliver sendt flere pakker. Det skyldes blandt andet mere handel på internettet, hvor der for eksempel bliver købt fladskærme. Det har vi ikke været vandt til at håndtere, men vi har aftalt med Arbejdstilsynet, at problemerne er løst senest 3. oktober i år, siger Ebbe Andersen. Arbejdstilsynet kan give rød, gul eller grøn smiley, når en virksomhed får kigget arbejdsmiljøet efter i sømmene. Rød smiley viser, at virksomheden har fået et forbud eller et påbud om at få rådgivning. En gul smiley gives, når tilsynet giver et strakspåbud eller et påbud med en tidsfrist. Det smilende grønne ansigt viser, at arbejdsmiljøet er i orden, når tilsynet kommer på besøg. /ritzau/