Fleksible veje

KØBENHAVN:Det Radikale Venstre smider nu en ny idé ind i forhandlingerne om en infrastrukturplan for Danmark frem til 2020. Partiets trafikordfører, Johs. Poulsen, foreslår, at de eksisterende motorveje udnyttes ved gøre dem fleksible i forhold til myldretidstrafikken. - Ved at vende en eller to kørebaner morgen og aften vil den eksisterende motorvejskapacitet kunne udnyttes langt bedre end i dag. Og behovet for nye motorvejsbyggerier vil være mindre. Dermed kan pengene udnyttes bedre. Det er da godt købmandskab, siger Johs Poulsen. Den radikale trafikordfører har nu bedt transportminister Lars Barfoed (K) om at undersøge de praktiske muligheder og økonomien i projektet. Modellen bruges allerede mange steder i USA, og Johs. Poulsen forestiller sig, at den i første omgang kan bruges i København. - Via elektronisk trafikstyring og relativt små fysiske ændringer kan nogle af de allerstørste indfaldsveje til København gøres langt mere effektive. En ekstra bane ind om morgenen og en ekstra bane ud sidst på eftermiddagen vil fjerne noget af den eksisterende trængsel med køkørsel og ulidelig ventetid. Til glæde for rigtig mange trafikanter og langt billigere end udvidelser af vejene med endnu flere spor, siger den radikale trafikordfører. Johs. Poulsen er samtidig villig til at lade bilisterne bruge nødspor, der hvor det er forsvarligt, ligesom han gerne vil se på muligheden for - som i visse andre lande - at reservere kørebaner til biler med mere end en person om bord. Det sidste skal fremme at flere vælger at køre sammen. /ritzau/