Flere chefer forlader MAN Diesel

Den ny koncernstruktur fra årsskiftet skaber røre i organisationen

FREDERIKSHAVN:Først skiltes MAN Diesel og direktør Lars Bjørn i oktober, og inden for de seneste to uger er endnu to chefer, produktions- og logistikchef Carsten Sørensen samt propulsion-chef Jacob Bech-Petersen, gået fra borde. Angiveligt fordi de ligesom Lars Bjørn ikke syntes, det var tilstrækkeligt interessante opgaver, de fik tilbudt i den ny koncernstruktur fra 1. januar. Den ny struktur samler alle dieselkoncernens aktiviteter i Danmark, Tyskland, Frankrig og England i det nyoprettede europæiske selskab MAN Diesel SE, og hvor organisationen kommer til at bestå af seks funktionsopdelte forretningsenheder på tværs af landegrænserne. Desuden oprettes 13 gruppefunktioner, der skal agere støttefunktioner til de seks forretningsenheder. Samlet set er nu kun halvdelen af det hidtidige otte mand store lederteam, som Lars Bjørn opbyggede for de sammenlagte Frederikshavn-Holeby aktiviteter, stadig på deres pladser. Det er salgschefen for de stationære motorer, heriblandt ordrerne til Fidel Castro’s Cuba, Lars Skytte, der i den ny struktur har takket ja til at blive næstkommanderende for hele den ny europæiske power-forretningsenhed. Desuden økonomichef Frank Lykke Petersen, der fra 1. januar bliver såkaldt site manager eller fabrikschef for de aktiviteter, der fortsat er i Holeby. Endelig kvalitetsstyringschefen Brian Nygaard Pedersen, der forventet også fortsætter i ny jobfunktion fra årsskiftet, samt salgschefen inden for generatorer, Henrik Knudsen, der er blevet tilbudt en stilling i Kina. Foruden de tre, der helt har forladt MAN Diesel, er konstruktionschef Lars E. Juliussen begyndt i nyt job som chef for testafdelingen på Man Diesel i København. Turbulent tid - Det vil jo altid give lidt turbolens, når der sadles om til en ny organisation, siger informationschef Peter Dan Petersen, MAN Diesel Danmark. Det var op til weekenden ikke muligt at få en kommentar fra koncernens øverste danske chef, Peter Sunn Pedersen, der var bortrejst, og som i øvrigt selv som fremtidig europæiske chef for to-takterne sammen med Lars Skytte udgør det danske islæt i den ny og mere topstyrede ledelse. - Der arbejdes hårdt i Frederikshavn på at nå terminerne, og nye ordrer ruller fortsat ind i rask tempo, kan Peter Dan Petersen i stedet kommentere den kendsgerning, at de seneste to-tre års voldsomme travlhed har skabt vanskeligheder på fabrikken med at holde afleveringsfristerne. I den ny koncernstruktur skal motorfabrikken i Frederikshavn ikke længere bygge de store maritime to-taktsmotorer, men i stedet årligt 65 næsten lige så store stationære firetakts motorer til kraftværker og dieselkraftværker, foruden som hidtil de mindre firetaktere og genset til maritim og stationær brug og også som hidtil gear og propellere. Hvordan turbulensen på lederniveau præger dagligdagen for de over 900 ansatte på Niels Juelsvej, har det ikke været muligt at få en kommentar til fra fællestillidsmanden, John Olesen.