Flere går i specialklasse

Det går den gale vej med at få elever i folkeskolen væk fra specialklasser og over i normalklasser.

Politikerne har sagt mange kønne om inklusion - det at få flere børn med særlige behov integreret i normalklasser. - Vi har gjort en fejl ved at snakke om hensigten, uden samtidig at tage andre midler i brug, siger specialkonsulent Bente Brink Nielsen, Børne- og kulturforvaltningen i Frederikshavn. Faktisk er elevtallet i specialklasser steget med 30 procent på tre år - fra lidt over 320 til lidt over 420. Pres fra forældre Bente Brink Nielsen siger, at stigningen i væsentlig grad skyldes pres fra forældre. - Tidligere ville forældre, at deres børn skulle gå i en normalklasse. Sådan er det ikke længere. Forældre ved meget om diagnoser, og når deres barn har fået stillet en diagnose, så kræver de, at læreren ved endnu mere - og et undervisningstilbud, som passer til netop deres barn med for eksempel en snert af autisme. Et enigt børne- og ungdomsudvalgs mål er imidlertid stadig at inkludere flere børn i normalklasser. - Det vil også lykkes, mener Bente Brink Nielsen. Klædes bedre på Allerede i dette skoleår år er der en nedgang på 21-22 specialklasseelever. Skolerne bliver klædt bedre på til at løse opgaven. Fra næste skoleår får alle skoler inklusionslærere, som skal have særlig fokus på processen. Fra august 2013 får skolerne et økonomisk incitament til at inkludere. Normalklasseområdet vil nemlig blive kompenseret, når flere børn med særlige behov inkluderes. Økonomiske midler bliver lagt ud til de enkelte skoler, som så kan vælge mellem at inkludere et barn og beholde pengene - eller visitere barnet til et specialtilbud og betale for det.