Flere hundrede arbejdspladser på spil i SAS

KØBENHAVNFlere hundrede arbejdspladser i Københavns Lufthavn i Kastrup er i spil, når bestyrelsen i SAS den 12. maj vælger i hvilken lufthavn, SAS for fremtiden vil placere det tunge vedligehold af selskabets flyvemaskiner. København, Arlanda i Stockholm og Gardermoen i Oslo er alle kandidater, men for de to tabere betyder rationaliseringen tab af arbejdspladser, mens vinderen kan se frem til mange nye arbejdspladser her og nu samt mulighed for endnu flere, når den værste krise i luftfarten driver over. I dag har SAS hangarer, reservedele og ansatte i alle tre hovedstæder, som er i stand til at foretage vedligeholdelsesopgaver, der varer fra dage til uger, på alle syv flytyper i selskabet. Det er en dyr løsning, mener SAS, og derfor regnes der i øjeblikket på, hvilken base der kan udføre arbejdet billigst. Afgørelsen ventes truffet på SAS-bestyrelsens møde på mandag. Fællestillidsmand Helmuth Jacobsen vurderer, at København vil miste godt 100 arbejdspladser, hvis SAS vælger en anden lufthavn som base for de store eftersyn af flyene. - 80 procent af flyteknikerne i København er beskæftiget med det trafikrelaterede vedligehold, og de bliver ikke berørt, hvis det tunge vedligehold flyttes væk. Konsekvensen bliver langt større i den administrative afdeling, hvor blandt andre ingeniører, planlæggere og indkøbere sidder, siger Helmuth Jacobsen til Ritzau. En flytning vil koste 30 til 40 flymekanikere jobbet, mens tabet i den administrative afdeling er langt større. Grunden til, at så stor en andel af flymekanikerne er beskæftiget med det natlige vedligehold af fly i trafik, er SAS' mange flyvninger ud af København. Helmuth Jacobsen anser det dog ikke for særlig sandsynligt, at SAS placerer det tunge vedligehold i København, men hvis det sker, kan der blive tale om mange hundrede nye arbejdspladser. - Jeg tror, vi umiddelbart vil få et plus på 200-300 job. Men alt fremtidigt teknisk arbejde kommer til at tilgå til den base, man vælger, og hvis det udvikles til en konkurrencedygtig virksomhed lige som komponentvedligehold, hvor halvdelen af arbejdet sker for fremmede selskaber, så er perspektivet måske 400-600 flere arbejdspladser, siger Helmuth Jacobsen. Informationschef Troels Rasmussen, SAS, siger, at afgørelsen bliver truffet på et nøgternt grundlag. - Der er ingen kvalitative forskelle på de tre baser, og afgørelsen vil alene blive truffet ud fra, hvor en vedligeholdelsestime kan fås billigst, siger informationschef Troels Rasmussen til Ritzau. Helmuth Jacobsen er meget utilfreds med, at ledelsen i SAS har brugt valutaforskellen mellem de tre lande som et argument. Hans odds til København er små, mens Arlanda er favorit. - Ud fra ledelsens oplæg er noget af det, der kan blive afgørende, den valutariske forskel. Og så har svenskerne, inden man går i gang med at analysere materialet, et forspring på 20 procent, og det er ikke fair, siger Helmuth Jacobsen. Han understreger, at SAS ikke bruger valutaforskellen i andre sammenhænge, f.eks. ved ansættelse af personale, da alle så skulle være svenskere. De store vedligehold afhænger af flyenes alder og antal flyvetimer, men tre til fire gange om året skal de igennem en større omgang. Forhandlingerne med det norske kabinepersonale er tilsyneladende gået i hårdknude på grund af 3-2-2 reglen, der sikrer norske kabinefolk en andel af arbejdet på de interkontinentale flyvninger fra København. - Vi firer ikke på kravet om, at norske kabineansatte ikke skal skubbes væk fra langruterne. Det drejer sig om 284 årsværk, siger John Lyng, formand for det norske kabinepersonale og medlem af SAS' bestyrelse. Han vil ikke under nogen omstændigheder acceptere forslaget om, at nordmændene skal flyve i fritiden og for egen regning for at kunne stå på et SAS-fly i København. /ritzau/