Flere køber store både uden at kunne sejle

Kravene er for bløde, mener Søsportens Sikkerhedsråd

Hvis du er ejer af en påhængsmotor, skal du passe på. En bølge af tyverier har ramt nordjyske flere havne. Foto: Scan­pix
EMNER 11. oktober 2006 06:00

KØBENHAVN: Flere danskere køber store sejlbåde uden at have sejlerfaring. I sidste ende er det forsikringsselskaberne eller skatteyderne, der kan komme til at stå med regningen, lyder meldingerne fra bådbranchen og Søsportens Sikkerhedsråd. Daglig leder i Søsportens Sikkerhedsråd Finn Lage siger, at det er et faktum, at der er blevet flere uerfarne bådejere, som gør livet på vandet og i havnene mere usikkert. - Det bliver mere og mere almindeligt, at folk køber større både, og det ofte uden at have forudsætninger for at kunne sejle dem. En lille båd i dag er jo en 35 fods sejlbåd. En 38 fods båd er der, hvor man begynder i dag, siger Finn Lage. Trussel mod sikkerhed Han ser det i høj grad som en trussel mod søsikkerheden, men der er intet krav om, at bådejere skal kunne dokumentere sejlerfaring, inden de køber båd. - Det har i allerhøjeste grad noget med sikkerhed til søs at gøre. Indtil videre er det jo frivilligt, om man vil tage en uddannelse eller ej. Vi oplyser folk om, at de skal gøre det. Jeg siger det meget kontant mange gange i løbet af året: Tag nu en uddannelse - som minimum en duelighedsprøve, så ved I, hvad det er, I har med at gøre, siger Finn Lage. Han betragter det lidt som speedbådssagen, hvor ulykker til søs fik politikerne til at indføre obligatorisk speedbådskørekort. - Sker der tilpas meget, så reageres der. Hvis mange opfører sig tåbeligt, vil presset bliver større for skærpede krav til bådejerne. Det er en politisk beslutning, om man vil stramme op, men der sker ikke noget, før det politiske pres bliver stort nok, siger Finn Lage. Søsportens Brancheorganisation, Danboat, ser ikke noget problem i at sælge store både til ukyndige købere eller behov for skærpede krav til sejleruddannelse. Formand i Danboat, direktør Jan Hansen siger, at hvis nyslåede uerfarne bådejere ikke vil tage en sejleruddannelse, må de lære det på den hårde måde. Han ser kun et problem med det stigende antal ukyndige sejlere: - Det værste er, hvis der må iværksættes søredningsaktioner, hvor sejlerne med en minimal fornuftig indsats kunne have undgået det, siger Jan Hansen. Bådmarked boomer Bådmarkedet boomer, og selvom søsportens brancheorganisation erkender stigningen i antallet af uerfarne nyslåede bådejere, anser den det ikke som noget problem - endnu. Mens skatteyderne må betale regningen for søredningsaktioner, hvis uerfarne sejlere ikke ser sig i stand til at klare et problem til havs, er det forsikringsselskaberne, der må punge ud, når uerfarne sejlere laver skader på deres egen eller andres både under havnemanøvrer. - De klumper måske lidt, når de fortøjer og får ridser i båden eller i naboens båd. Men der er ikke et sikkerhedsmæssigt problem i det, siger Jan Hansen. Forsikringsselskaberne kan være oplagte steder at sætte ind, hvis kravene skal skærpes, mener Finn Lage fra Søsportens Sikkerhedsråd. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...