Hele landet

Flere lande vil forbyde benzinbiler

Danmark er ikke parat til at gå så vidt, men det er andre EU-lande

Foto: Bjarke Ørsted/Scanpix

Foto: Bjarke Ørsted/Scanpix

HELE LANDET: Den svenske klimaminister presser på for at indføre et EU-forbud mod benzinbiler fra 2030.

Dermed er der nu en række europæiske lande, der flirter med at forbyde eller på anden vis helt udfase benzinbilerne.

Men i Danmark har de to traditionelle statsministerpartier ingen planer i den retning. Det er op til producenterne at gøre elbilen til det miljømæssigt og økonomisk bedste valg, mener Venstres miljøordfører:

- Det er fint, at der sker en udvikling af elbiler, og det skal man endelig bare fortsætte med. Men jeg ser helst, at det er markedet og forbrugerne, der afgør den sag, siger Erling Bonnesen.

Opstilling tager tid

Spørgsmål: Men hvis I er for, at elbilerne skal vinde frem, hvorfor så ikke hjælpe dem på vej?

- Det gør vi jo også ved at sige, at det er fint, at der sker en fortsat videreudvikling. Men det tager tid at få omstillet.

Spørgsmål: Det er vel ikke at hjælpe, at man siger, at det er fint, der udvikles elbiler?

- Jo, det er det da. Fordi vi giver en opbakning til, at der sker en fortsat videreudvikling af elbilerne. Vi skal jo ikke gøre det dyrere at være dansker og bilejer, siger Erling Bonnesen.

Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix

Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix

Socialdemokratiet er heller ikke klar til at forbyde benzinbiler, siger miljøordfører Christian Rabjerg Madsen:

- Men vi vil gerne diskutere, hvordan man kan ændre den danske afgiftsstruktur på en sådan måde, at man får fremmet salget af elbiler, som jo er langt bedre for miljøet end benzinbiler.

For voldsomt

Spørgsmål: Hvorfor går I ikke ind for et forbud, når I deler ambitionen om, at benzinbilerne skal udfases?

- Hvis man ændrer afgiftsstrukturen og forbyder benzinbiler, så får det meget voldsomme konsekvenser for almindelige menneskers økonomi. Det er for voldsomt.

- Derfor skal man lave afgiftsændringer meget forsigtigt, og man skal tænke sig godt om.

Ud over Sverige har politikere i Tyskland, Norge, Holland og Østrig den seneste tid talt om forbud eller udfasning af benzinbiler.

EU’s konkurrenceregler gør det svært for enkelte lande at gennemføre et decideret forbud på egen hånd, og derfor kræver det enighed, siger den svenske miljøminister, Isabella Lövin, til Aftonbladet:

- Hvis man skal kunne gennemføre sådan et tiltag, så er det mest realistisk, at forbuddet bliver lavet på EU-plan. Det ville være et rigtig godt og stærkt signal at sende til bilfabrikanterne om, at de skal omstille sig.

- Når lande som Tyskland, Holland og Norge er interesserede, så tror jeg, at der er muligheder.

/ritzau/

Flere lande overvejer forbud

* Sverige:
Den svenske klimaminister åbnede lørdag for at indføre et decideret forbud mod benzinbiler fra 2030. Hendes mål er ifølge den svenske avis Aftonbladet at få forbuddet implementeret på EU-niveau.
* Norge:
Den norske regering har en målsætning om, at salget af benzinbiler skal være nul i 2025.
Regeringen har sammen med flere andre partier skrevet under på en aftaletekst, hvori der blandt andet står, at "efter 2025 skal nye privatbiler, bybusser og lette varebiler være nuludslipskøretøjer".
Målet skal ikke opfyldes gennem et forbud, men ved at skabe gode rammer for el- og brintbiler, skriver Dagens Næringsliv.
* Tyskland:
I løbet af sommeren udtalte statssekretæren for energi, at alle nye personbiler skal være emissionsfri i 2030. Udtalelsen er dog ikke blevet fulgt op af et lovforslag, skriver Ingeniøren.
I begyndelsen af oktober vedtog et politisk flertal i Tysklands Forbundsråd - eller Bundesrat - en resolution om at forbyde forbrændingsmotorer i nye biler fra 2030.
Resolutionen er ikke juridisk bindende, men Forbundsrådet har ifølge den tyske avis Der Spiegel bedt EU-Kommissionen om at implementere forbuddet i hele EU.
* Holland:
Underhuset i det hollandske parlament stemte i april for et forslag, der forbyder salget af nye diesel- og benzinbiler fra 2025. Men forslaget har ikke flertal i Senatet, skriver The Guardian.
* Østrig:
Den østrigske miljøstyrelse slog i en rapport tidligere i år fast, at salget af konventionelle personbiler skal "begrænses og gå mod nul", skriver Ingeniøren.
Styrelsen vurderede dog, at der ikke er et tilstrækkeligt juridisk grundlag for at forbyde bestemte biler i det enkelte medlemsland.
/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst