Flere nordjyder dumper køreprøven

Nordjyderne er blevet dårligere til at køre bil - men vi er stadig bedre end landsgennemsnittet

Køreskolelever oplever 25 år gamle lysbilleder til teoriprøven. Arkivfoto: Peter Broen

Køreskolelever oplever 25 år gamle lysbilleder til teoriprøven. Arkivfoto: Peter Broen

Det går ned ad bakke for de nordjyske køreskoleelever - i hvert fald når det gælder køreprøven. Siden 2002 er antallet af elever, der dumper til den praktiske prøve steget med hele fem procent. Alene siden 2009 og frem til 2010 er dumpeprocenten steget med 1,6 fra 24,8 procent i 2009 til 26,4 procent i 2010. Og tendensen fortsætter i 2011, hvor tal for første halvår viser, at 28,7 procent dumper til den praktiske prøve. Den nordjyske tendens er modsat det billede, der tegner sig på landsplan. Her er der nemlig sket et fald i dumpeprocenten fra 34,1 procent i 2002 til 30,9 i 2010. Landsformanden i Dansk Kørelærer-Union, René Arnt, oplyser, at målsætningen er, at 80-85 procent består teoriprøven og 75-80 procent består køreprøven. Flere kørelærere Spørger man prøvesagkyndig ved politiet i Aalborg, Peter Krarup, er antallet af dumpede til den praktiske prøve alt for højt. Han har dog svært ved at sætte en finger på, hvad den nordjyske udvikling kan skyldes. - Det er svært at sige hvorfor, der er flere, der dumper. Bortset fra nogle enkelte nye ting, er undervisningsplanerne de samme. Det er ikke blevet sværere at gå til køreprøve, siger han. Peter Krarups bedste bud går på, at udviklingen skyldes det stigende antal kørelærere. - Der er blevet flere kørelærere, og derfor også mere konkurrence blandt dem, siger han. Pakkeløsning Han fortæller, at nogle kørelærere tilbyder såkaldte pakkeløsninger med en fast pris og et bestemt antal køretimer. Pakkeløsningerne kan medføre, at nogle risikerer at blive sendt til køreprøve, inden de er parate. Den hurtige ekspedition af køreskoleelever kan tydeligt ses hos de motorsagkyndiges begrundelser for at lade en elev dumpe. Nogle elever mangler nemlig at få styr på nogle helt elementære ting. - Det kan være bilens placering på vejen, eller at det er nødvendigt at kigge ned på gearstangen, når man skal skifte gear, siger Peter Krarup. Formand for Aalborg-Nørresundby Kørelærerforening, Jens Madsen, ser et andet problem ved pakkeløsningen. - Det er problematisk, at eleverne køber en pakkeløsning og ikke tror, at de skal have flere timer end det. Det kan være ret svært at overbevise dem om, at det skal de, siger han. Han lægger dog størst vægt på den trafikale udvikling. - Aalborg er blevet mere besværlig at køre i. Trafikken bliver mere og mere intens. Svært at give et svar René Arnt har også svært ved at give et bud på den negative stigning. Han har dog også det stigende antal kørelærere til kategori A og B, motorcykler og personbiler, i sigte. - Der er en tilvækst af kørelærere, samtidig med at markedet for storvogne som lastbiler er gået helt. Dem, der har haft deres indtjening på dette område, skal nu konkurrere på markedet for personbiler og motorcykler. På trods af den negative udvikling er dumpeprocenten i Nordjylland dog stadig lavere end dumpeprocenten for hele landet.