Flere nordjyder vælger sikre vinterdæk

Nordjydernes efterspørgsel efter de sikreste vinterdæk er mere end tredoblet siden 2013

Bo Nørgaard
Arkivfoto
7. januar 2016 20:36 - Opdateret 7. januar 2016 20:52

SNEVEJR: Det er sæson for vinterdæk hos de nordjyske dækforhandlere, og stadigt flere vælger sikre modeller med kort bremselængde. Ifølge dæk- og autoservicekæden Euromaster skal årsagen ikke mindst findes i EU’s mærkningsordning for dæk, som blev implementeret i 2013. Målet var at give forbrugerne overblik over dæks egenskaber på tre områder, nemlig brændstoføkonomi, støjniveau og sikkerhed i form af bremselængde.

Nye tal fra Euromaster viser, at sikkerheden spiller en stadig større rolle i de lokale bilisters valg af vinterdæk. Samlet i Nordjylland steg salget af vinterdæk med A- og B-mærkning på bremselængden med 207 procent fra 2013 til 2014. Mens 14 procent af vinterdækkene i 2013 tilhørte de to bedste kategorier, er det nu tilfældet for omkring 43 procent.

– Vi oplever mange kunder, der slet ikke var klar over, at forskellen på dæk er så stor. Mærkaterne har gjort det nemt at sammenligne dækkenes forhold mellem pris og kvalitet. Den viden har fået flere kunder til at vælge sikre dæk med kort bremselængde, fortæller Thorkild Knudsen, regionchef hos Euromaster i en pressemeddelelse.

Bremselængden bliver kategoriseret fra A til F. Ved fuldt stop fra 80 kilometer i timen har et F-mærket dæk omkring 18 meters længere bremselængde end et A-mærket. På tværs af temperaturer, hastighed og mængden af vand på vejen har et A-mærket dæk omkring 30 procent kortere bremselængde end et i F-kategorien.

Et godt redskab for kunderne

Thorkild Knudsen er begejstret over, at ordningen i så positiv grad har påvirket salget af sikre dæk.

– Det er glædeligt, at mærkningen har så stor effekt, da der desværre ikke er særlig skrappe minimumskrav til, hvilke dæk der må sælges. Kunderne opfatter helt klart mærkningsordningen som et godt redskab, der synliggør forskelle på dæksikkerhed, forklarer Thorkild Knudsen.

Han påpeger dog et andet stort problem: Mange lader helt være med at skifte til vinterdæk. Årlige kontroller viser, at 15 procent af bilisterne kører på sommerdæk om vinteren.

– Det er farligt at køre på sneglatte veje med sommerdæk. Hvis en bil med vinterdæk kører 70, står den stille efter 65 meters opbremsning. Havde den sommerdæk på, var den sust forbi og ville først standse op til 40 meter senere, siger han.

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...