Flere penge til flypassagerer, når flyet aflyses

Bruxelles, tirsdag Af Ida Skytte, Ritzaus korrespondent Når man bliver nægtet adgang til sit fly pga. overbooking eller aflysning, får man fremover flere penge i erstatning. De nye EU-regler møder alligevel kritik. Grafik følger ----------------------------------------- Aflyst! Flypassagerer, der slukørede må vinke farvel til deres planlagte fly på grund af aflysning eller overbooking, får fra torsdag en langt højere erstatning af flyselskaberne end hidtil. Nye EU-regler sikrer de skuffede passagerer en fordobling af den økonomiske erstatning - som desuden førhen var frivillig for flyselskaberne at give. Fremover får man næsten 2000 kroner udbetalt ved aflyste flyvninger på under 1500 kilometer, og 4500 kroner, hvis rejsen er længere end 3500 kilometer. EU-Kommissionen kalder det for "en stor dag for flypassagererne", mens Forbrugerrådet er mere afdæmpet i sin begejstring. - Der er nogle klare mangler i de regler, men det er trods alt bedre end ingenting, siger chefkonsulent Benedicte Federspiel, der var Forbrugerrådets repræsentant under forhandlingerne. - Man får for eksempel ikke tilbudt alternativ transport, hvis ens fly er flere timer forsinket. Hvis man skal til et møde, så er det hele jo spildt, og så er det ikke godt nok at sidde i lufthavnen og få lidt mad og forplejning af flyselskabet, siger hun. Det er kun, hvis man bliver smidt af flyet på grund af overbooking, eller hvis flyet er aflyst, at man bliver tilbudt en anden form for transport til sit bestemmelsessted. Og inden da skal flyselskaberne undersøge, om der er nogen blandt passagerne, der frivillig ønsker at forlade det overbookede fly til gengæld for en økonomisk gevinst. Ved forsinkelser på over fem timer får man billetten refunderet. - Det er for dårligt, at man først får billetten refunderet, hvis flyet er mere end fem timer forsinket. Og hvis der går under fem timer, så skal flyselskaberne ikke hjælpe en pind, påpeger Benedicte Federspiel, der under forhandlingerne forsøgte at få manglerne skrevet ind i reglerne. Men IATA, der er den internationale luftfartsorganisation, formåede via vedholdende lobbyisme at påvirke EU-parlamentarikerne, så Forbrugerrådets krav blev overhørt, mener Federspiel. Helt tilfreds er IATA dog ikke. Organisationen har sammen med de europæiske flyselskabers sammenslutning, AEA, sendt en klage over reglerne til EU's domstol, fordi de mener, at reglerne er konkurrenceforvridende. Benedicte Federspiel anerkender, at reglerne trods manglerne styrker passagerernes rettigheder i forhold til de hidtidige regler fra 1991. Selv om erstatningerne er fordoblet, tror Forbrugerrådet ikke, at det vil afskrække selskaberne fra at overbooke flyene. Det er den økonomiske straf simpelthen for beskeden til, mener Benedicte Federspiel. - Selskaberne siger jo, at aflysninger og overbooking aldrig sker. Så kunne de jo ligeså godt love guld og grønne skove. Derfor burde beløbene være meget højere for at have en præventiv effekt, siger hun. Ifølge de nye regler skal hvert land oprette en klageinstans, hvor de forurettede passagerer kan henvende sig, hvis flyselskabet for eksempel nægter at udbetale kompensationen. I Danmark er det i første omgang Trafikministeriet, der tager sig af henvendelserne. /ritzau/