Flere thyboer vælger at køre i små biler

2011 var et godt år for bilforhandlerne. 2012 tegner knap så godt

Trods økonomisk afmatning kan bilforhandlerne i Thy vise en stigning i bilsalget i forhold til 2010 i gennemsnit på omkring 10 procent. Derimod mener de fleste bilforhandlere, at 2012 tegner dystert.
Arkivfoto

Trods økonomisk afmatning kan bilforhandlerne i Thy vise en stigning i bilsalget i forhold til 2010 i gennemsnit på omkring 10 procent. Derimod mener de fleste bilforhandlere, at 2012 tegner dystert. Arkivfoto

Salget af nye biler i 2011 i Thy ligger på en gennemsnitlig fremgang i forhold til 2010 på omkring 10 procent. 2012 tegner derimod til at blive et hårdt år. Den økonomiske krise ser ud til at fortsætte, og regeringens snak om afgifter gør ifølge bilforhandler Henning Mikkelsen, Thybo Biler, ondt værre. - Der er ikke noget, der tyder på, at 2012 bliver bedre end 2011, og regeringen skal stoppe med at snakke om afgiftsændringer, hvis de ikke mener det, fordi det bremser salget, siger han. Dystert perspektiv Branchen ser dystert på 2012, og en nedgang i salget på 25 procent kan blive udgangen på det nye år. Jan Fuglsang, BB Biler, melder klart ud, at det kan blive konsekvensen, og Jens Justesen, Citroën, betegner 2012 som et stramt år, og salgschef hos Peugeot Brian Jensen beskriver det nye år som slemt for mellemklassebilerne og sikkert godt for de helt små A-biler. Alt håb er dog ikke ladt ude. Salgschef Henrik Larsen, VW, forventer et godt 2012, fordi VW lancerer en ny model i A-segmentet til omkring 90.000 kroner. Den ændrede adfærd hos køberne og de hårde økonomiske kendsgerninger sætter sig også spor hos Skoda, som i 2012 kommer med en ny model i A-segmentet. - Så må vi håbe, at den kan råde bod på salget i 2012, siger Lars Dahl, LD Auto, der ikke tror på, at bilimportørernes tal for 2012 holder stik. Salgschef Eigil Madsen, Ejner Hessel, opsummerer ganske godt det kommende år ved at sige, at han ikke ved det. - Jeg er spændt på, hvordan 2012 bliver, siger han. Mellemklasse Bilkøberne ændrer adfærd, eller som Jens Justesen, Citroën formulerer, så går bilkøberne op i økonomi, miljø og langt på literen. Og det betyder et større salg af biler i A-segmentet. Det er små biler mellem 85.000 og 100.000 kroner. Jan Fuglsang, BB Biler, fortæller, at mersalget i 2011 ligger markant højere end i 2010, hvor Hyundais mellemklassebil fra 170.000 kroner og opefter har klaret sig godt. Citroën og Jens Justesen har ligeledes haft et pænt salg i mellemklassen. - Antal solgte biler har været bedre end i 2010, men omsætningsmæssigt ligger det stort set på samme niveau, fordi det er A-bilerne, vi har solgt flest af, siger Jens Justesen. Ejner Hessel er ganske godt tilfreds med salget af C-klasse biler til omkring 500.000 kroner. - Mercedes ændrede prispolitik i årsskiftet 2009/2010, og det er slået igennem i 2011, og for Renault og Mercedes vedkommende har vi haft en markant stigning i 2011, fortæller Eigil Madsen. A-segmentet Det store ryk i 2011 har under alle omstændigheder været salget af A-bilerne. Salgschef Henrik Larsen hos Haaning Automobiler forventer, at 2012 bliver et positivt år. - Det gør vi, fordi vi har taget markedsandele i 2011, siger han. Også hos Peugeot kan salgschef Brian Jensen fortælle om et salg, hvor modellerne 107, 206 og 207 tegnede sig for 80 procent af salget i 2011. Kurt Holm, Thisted Motor Compagni, har som egnens øvrige bilforhandlere registreret et større salg i A-bilerne, og som giver en omsætning nogenlunde som i 2010. - Vi har solgt en del af de dyre biler i snit op til 300.000 kroner, men Ford og Suzukis biler til 85.000 kroner har den sidste del af året haft en voksende andel, siger han, og samme melding kommer fra Erik Salomonsen, UJS Biler, hvor navnlig Kias modeller i A-segmentet sælger bedst.