EMNER

Flere togafgange i fremtiden

De nye tog betyder mindre plads til cykler og barnevogne

SKAGEN/FREDERIKSHAVN:Den gode nyhed er, at der bliver mange flere togafgange fra på søndag mellem Skagen og Frederikshavn. Der bliver 21 afgange fra Frederikshavn og 20 afgange fra Skagen. Den dårlige nyhed er, at der ikke mere vil være busser mellem Skagen og Frederikshavn. Det sidste er en "nyhed", som mange gennem længere tid har protesteret meget imod. For samtidig med at Nordjyske Jernbaner siger farvel til busserne, bliver der også færre stop med de nye tog. Det går ud over de passagerer, der hidtil har stået på eller af i Højen, Napstjært og Apholmen, for slet ikke tale om de relativt mange, der hidtil har benyttet sig af bussernes mere fleksible stop på ruten. Noget er der dog gjort for at klare de største problemer i den anledning. - Frederikshavn Kommune har etableret en tilbudsordning mellem Napstjært og Jerup, og der er etableret en busforbindelse ud til Elling, så det reelt er begrænset, hvor mange, der bliver ramt af det her. Man skal også lige tænke på, at busserne kørte på trafiksvage tidspunkter, mens togene også tidligere kørte, hvor de mange passagerer var med, fortæller direktør for Nordjyske Jernbaner, Preben Vestergaard. De nye tog betyder også, at der bliver mindre plads til cykler i fremtiden. I de gamle tog var der et rum, hvor man kunne stable cykler. I de nye tog, skal cyklerne stå i en afdeling af toget, hvor der også er plads til at sidde. Her skal der også være plads til barnevogne og kørestole, og det er også i samme afdeling af toget, at passagerne skal købe billetter i automaten. Endelig er der også i denne afdeling indrettet et flot handicaptoilet, så der skal ikke mange cykler med, før der opstår pladsproblemer. Preben Vestergaard tør da heller ikke at give en garanti for, at alle, der ønsker det, kan få cykler med. - Hvis man ønsker en sådan garanti, må man bestille plads til cyklen i forvejen, siger han. Omlægningen fra bus til togdrift med én-mands betjente tog har også kostet arbejdspladser ved Nordjyske Jernbaner. - Antallet af togførere eller konduktører, som folk vel normalt vil kalde dem, er reduceret fra ni til fire kontrollanter, men takket være at nogle har valgt at gå på pension eller efterløn, har det faktisk kun været nødvendigt at fyre to rutebilchaufører. Hertil kommer så, at vi også har været nødt til at sige farvel til nogle vikarer, fortæller Preben Vestergaard. Der er investeret et meget stort beløb i fremtidens jernbane i Nordjylland. - Når vi regner det hele med, er der tale om en investering for Nordjyske Jernbaner på cirka 250 millioner kroner, men så har vi også fået fremtidssikrede skinner, vi har fået nye tog, og der er investeret utroligt meget i sikkerhed, fastslår direktøren for Nordjyske Jernbaner.

Forsiden