Flere uheld med el-køretøjer

Importør vil indføre regelmæssige serviceeftersyn efter dødsulykke i Aalbæk.

Carl Åge Østergaard
I denne lejlighed i ældrecentret i Aalbæk omkom Henry Pape, da der opstod brand i hans el-scooter. Arkivfoto
Energi 25. oktober 2008 00:05

Den 83-årige Henry Pape omkom for tre uger siden, da der opstod brand i hans el-scooter, mens han opholdt sig alene i sin lejlighed i ældrecenteret i Aalbæk. Det var en ulykke, som ingen forestillede sig kunne ske. Men kortslutninger og brande i elektriske kørestole og el-scootere indtræffer med mellemrum. Lægemiddelstyrelsen har afsluttet sin behandling af ulykken i Aalbæk, og den får ingen umiddelbar konsekvens i form af eftersyn eller tilbagekaldelse af tilsvarende el-køretøjer. El-scooteren var af mærket Calypso, som ikke længere forhandles i Danmark. Lægemiddelstyrelsen har overgivet sagen til de hollandske myndigheder, fordi Calypso importeres til EU via Holland. Men Lægemiddelstyrelsen har to andre sager om svigt i den elektriske styring og efterfølgende kortslutning i andre el-køretøjer under behandling. Ole Damgaard er direktør i Medema, det danske selskab, som tidligere forhandlede Calypso. Han har i kølvandet på ulykken fået kendskab til flere tilfælde af kortslutninger og brande i el-køretøjer. Han mener, at langt fra alle uheld bliver registreret. Henry Papes el-scooter var købt privat, men de fleste el-køretøjer indkøbes af det offentlige, og uheld med dem vil normalt blive indberettet. Anderledes hvis køretøjet er købt af en privatperson. Så vil forhandleren typisk blot udskifte en beskadiget del. Uheld kan forebygges Men uheld kan forebygges med regelmæssige serviceeftersyn i lighed med serviceeftersyn på autoværksteder, mener Ole Damgaard. Han vil nu foreslå brancheorganisationen Dan Rehab Group en sådan ordning. Lægemiddelstyrelsen hilser initiativet velkommen. - Det kan vi kun være glade for, siger styrelsens pressechef Christian Howard-Jessen. Dansk Brandteknisk Institut har for politiet undersøgt Henrys Papes el-scooter og konkluderer, at en hængende bremse var indirekte årsag til ulykken, oplyser vicepolitikommissær Sten Hørlück, Nordjyllands Politi. Uenighed om brandårsag Bremsefejlen medførte en overophedning i det elektriske system, som førte til, at isoleringen omkring nogle kabler smeltede. Ole Damgaard har ikke haft lejlighed til at læse hele rapporten, men er ikke enig i konklusionen. - Ifølge vore undersøgelser skulle det slet ikke kunne lade sig gøre. Sikringen skulle springe og den elektriske styring slå fra i det øjeblik ledningsnettet overbelastes. Det har ikke været muligt at få en uddybende kommentar fra Dansk Brandteknisk Institut.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...