Flerstemmig familie

Volsted kirke lægger hvælvinger til Lene Holt Nielsens Oratorium - søsteren er med på cello

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

- Musik er en måde at fodre sjælen på, siger Lene Holt Nielsen. Mens hendes søster, Birgitte Holt Nielsen, er fortæller og sangsolist, har hun selv rollen som akkompagnetør. Ikke kun som understøttelse til melodierne men nok så meget med de lydbilleder, som hun med sin musik og sit instrument bruger, som hun siger, til at åbne litteraturen med. Foto: Michael Bygballe

Selv om hun sværger til musikkens fire B’er – Bach, Beethoven, Brahms og Beatles – er det Händel, Lene Holt Nielsen refererer til, når hun med et glimt i øjet minder om, at han også skiftede stil, da hans operaer blev slået ud af Farinelli, som var mere populær. Og at det er derfor, vi har fået det store Messias-oratorium. Lene Holt Nielsens eget spring fra opera til oratorium – for det er, hvad historien bl.a. handler om - er ganske vist ikke affødt af en dårlig placering på en hitliste – snarere tværtimod. Og indtil videre er korværket også hendes første komposition i oratorieform – og alene af den grund er sammenligningen med Messias, forstås, kun nævnt for billedets skyld. Og for resten har hendes værk slet ikke været opført endnu. Men det sker på lørdag og søndag. Da er der først uropførelse i Volsted Kirke og siden repremiere i Vor Frue i Aalborg med komponisten selv på gulvet med sin cello som akkompagnement til værkets solist, sopranen og tekstforfatteren Birgitte Holt Nielsen, som, ja, også er hendes storesøster. Cello og orgel De er ud af en århusiansk musikerfamilie, og på den baggrund slap de – og endnu en storesøster, som spiller i 1. violin-gruppen i Århus Symfoni Orkester – for gængse forbehold om, om det nu var klogt, og om man nu også kan leve af musik. At man kan, har de så siden bevist. Birgitte Holt Nielsen som sopran og musikpædagog og leder af børneopera-produktionen på Den Jyske Opera og Lene Holt Nielsen som orkestermusiker med en nebengeschäft som underviser bl.a. på musikskolen i Brønderslev i en årrække og de seneste fem år som organist i Skørping og Fræer. - Det er hårdt at undervise, og jeg havde trang til at prøve noget nyt, forklarer hun om sit skifte, og jeg var nysgerrig for at prøve orglet. Der er en vis indadvendthed og refleksion i orgelmusikken, som passer mig fint, og i forvejen var det kirkelige univers en naturlig havn for mig at lægge til i: Dels fordi jeg jo i årenes løb har givet koncert i mange kirker, dels fordi musik i Ordets tjeneste er den rigtige måde for mig at lave musik på. Det er meningsfuldt for mig. Det føder så at sige sig selv. Over 100 gange opera Det var Birgitte Holt Nielsen, der først fandt på at bruge sin søster som komponist til et kirkeligt værk. De to havde tidligere samarbejdet om tre børneoperaer for ”Æventyr-Operaen”, som Birgitte dengang var leder af, så da Birgitte Holt Nielsen bearbjdede to af den svenske forfatter Selma Lagerlöfs Kristuslegender til børneoperaen ”Farmor fortæller”, bestilte hun musikken hos lillesøster. Operaen, som i øvrigt har scenografi af den amerikanske kunstner Adrienne Agnew, Sulsted, er foreløbig, indtil den blev taget af plakaten sidste år, opført 100 gange – bl.a. med premiere i Skørping Nykirke i september 2004 og på Det Kongelige Teater i operahuset på Holmen sidste år. Denne gang er bestillingen så gået den anden vej, men inspirationen er hentet det samme sted – i kristuslegenden ”I Nazareth”. Selma Lagerlöf rummer en tidløshed, som det er væsentligt at formidle til børn, men hun er også nutidig med sin umiddelbare hjertevarme, siger Lene Holt Nielsen, og så har er der samtidig en kompleksitet, der gør, at der også er et budskab til voksne. Lene Holt Nielsen havde allerede tre sange liggende til Nazareth-legenden, og dem fandt hun frem, da Inger Marie Jakobsen, organist i Ferslev-Dall-Volsted, henvendte sig og gerne ville genoptage et tidligere samarbejde med et nyt projekt, som kunne involvere Dafevo-koret, Inger Marie Jakobsens eget børne- og ungdomskor fra de tre sogne syd for Aalborg. Søsteren blev bedt om at være med, og det samme gjorde organist i Vor Frue Kirke i Aalborg, Rikke Kursch. Af flere grunde, siger Lene Holt Nielsen: hun er en utrolig dygtig og kompetent korleder, og så har hun et rigtig dygtigt drenge-mandskor. Det første vil jeg gerne udnytte til at lære af, og drenge- og mandsstemmerne er en ekstra dimension til musikken og en ny mulighed for mig til at prøve at arbejde med korsatser for blandet kor.