Turisme

Flot reklame for Skagen-området

Det meste af Nordjylland er via Stena Line omdøbt til "Skagenriket"

SKAGEN:Hele Skagen-området får meget flot reklame i forbindelse med Stena Lines nye katalog for 2003 over feriemuligheder i Danmark. Faktisk stjæler Skagen hele billedet på katalogets forside samt de første seks sider i kataloget, hvor Stena Line i stil med sidste år slår på tromme for de mange muligheder i "Skagenriket". De fine sandstrande, de pittoreske fiskepakhuse, Skagens Museum og Grenen er bare nogle af de mange muligheder, der nævnes i et forsøg på at sælge det meste af Nordjylland som et godt feriemål. - De omdøbte jo nærmest Nordjylland til Skagenriket sidste år, for at Skagen som et godt varemærke kunne give en god afsmittende effekt til resten af landsdelen, men det betyder jo også, at Skagen-området får en meget flot eksponering i præsentationen, og det kan vi jo kun være tilfredse med, konstaterer Skagens turistchef, Arne Zachariassen. - Først efter at have beskrevet Skagenriket ser man i det nye katalog på mulighederne i blandt andet København. Det siger noget om, hvor meget man værdsætter Skagen som feriemål. Stena Line har da også meldt om en stigning i antallet af rejsende på rederiet, mens det endnu er lidt for tidligt at sige, hvordan kampagnen i Sverige har påvirket antallet af svenske gæster i Skagen-området, siger turistchefen, der foreløbig kan glæde sig over, at Skagen topper i nye undersøgelser i Sverige. - Den seneste analyse foretaget af Danmarks Turistråd viser, at Skagen ligger i top. 43 procent siger således, at de har besøgt Skagen, og det er et meget højt tal, der faktisk kun overgås af København. Det ligger på niveau med Legoland, så det er åbenbart, at Skagen indgår som et af de store budskaber i kampagnen, fastslår Arne Zachariassen. Også på anden vis kan turistchefen glæde sig over stor interesse for Skagen-området. December-nummeret af Dansk Turisme giver således et 13-tal til "møde-Danmark" i forbindelse med, at Danmark har haft EU-formandsskabet det seneste halve år. Overskriften er, at "Europa fik øje på provinsen", og med artiklen følger et stort billede fra Skagen Havn, hvor området ved de gamle Bindesbøll-fiskepakhuse er helt fyldt op med glade mennesker. I artiklen kan man blandt andet læse, at Skagen, der i forvejen har etableret sig som mødedestination i Norge og Sverige, nu også er ved at skaffe kunder fra det europæiske kontinent, og det lover jo godt for det forholdsvis nye samarbejde om at trække flere kongresser til Skagen Kommune.