Naturvidenskab

Flyorganisation hæmmer kampen for mindre CO2

EU utilfreds med fodslæbende FN-organisation

Det er det såkaldte brændstoftillæg, der ryger i vejret. Det er et tillæg, der lægges ovenpå billet prisen. Og det bestemmes direkte af prisen på olie.

Det er det såkaldte brændstoftillæg, der ryger i vejret. Det er et tillæg, der lægges ovenpå billet prisen. Og det bestemmes direkte af prisen på olie.

BRUXELLES:De europæiske planer om at sætte grænser for luftfartens CO2-udslip er blevet en hel del vanskeligere at få i gennem efter et møde i FN¿s luftfartsorganisation, ICAO. - Vi er skuffede over resultatet og mener, at ICAO har abdiceret fra den lederrolle, det blev givet i Kyoto-protokollen. Det er en meget stor falliterklæring, der bør bekymre os alle, sagde den portugisiske generaldirektør for civil luftfart, Luis Fonseca de Almeida, på vegne af EU. Unionen vil indføre sine egne grænser for, hvor meget luftfartsselskaber må svine og vil også have grænserne til at gælde for udenlandske selskaber, der flyver til og fra Europa. Men det bliver sværere nu, for ifølge ICAO¿s nye regler er EU nødt til at lave særskilte aftaler med ethvert land, hvis flyselskaber opererer i det europæiske luftrum. Glem det, siger EU. - EU har indført et ambitiøst og udførligt handelssystem for udslip og er i gang med at forhandle om lovgivning, der vil udvide dette handelssystem til også at gælde for udslip fra luftfart. Denne proces må fortsætte uden forsinkelser, fastslog miljøkommissær Stavros Dimas. ICAO¿s retningslinjer er ikke juridisk bindende, men EU har indtil nu haft tradition for at lytte. Amerikanerne er imod EU¿s planer, fordi den amerikanske regiering mener, at de enkelte lande selv skal bestemme, hvordan forureningen fra deres flyselskaber skal håndteres. EU¿s kvote-handelssystem sætter grænser for, hvor meget CO2 virksomheder i bestemte brancher må udlede. Hvis virksomheden ikke bruger hele sin kvote, kan den sælge resten videre. Hvis grænsen overskrides, koster det til gengæld firmaet penge. Kommissionen planlægger at inkludere luftfart i systemet fra 2012. /ritzau/