Flyselskaber forbereder sig på krig

Omlægning af ruter og overnatning skal være på plads, hvis Irak angribes

Lokalpolitik 9. marts 2003 07:00

KØBENHAVN: De danske luftfartsselskaber har forberedt sig på konsekvenserne af en krig mod Irak. MyTravel Airways A/S har forberedt omlægning af ruterne fra Skandinavien til Thailand, og SAS har nedsat en arbejdsgruppe, der har kompetence til at vedtage ændringer i trafikken med kort varsel. Maersk Air forventer ikke de store problemer, da kunderne er blevet mere hårdhudede, men selskabet har lagt restriktioner på udlejede fly i tilfælde af krig. - I stedet for at mellemlande i Sharjah-lufthavnen i Forenede Arabiske Emirater har vi lavet aftale med lufthavnen i Tasjkent i Usbekistan. Det gælder for eksempel hotelværelser til 65 besætningsmedlemmer, som hviler ud indtil næste flyvning og tankning af brændstof, siger informationschef Torben Andersen i MyTravel Airways, der flyver charterturister sydpå for en række rejsearrangører. Oprindelig var planen at sende flyene via Novosibirsk, men det lykkedes ikke at få de nødvendige tilladelser. Turen til Thailand består af to gange seks timer i luften og normalt et stop på en time i Emiraterne. - I Sharjah kan passagererne strække ben, spise fra vores buffet og ryge, men i Tasjkent må passagererne undvære buffeten, siger Torben Andersen. For MyTravel Airways vil eventuelle problemer under alle omstændigheder være kortvarige, da de sidste flyvninger til Thailand finder sted i begyndelsen af april. Informationschef Per Brinch, Maersk Air, forventer ikke de store konsekvenser for luftfarten. - Markedet er helt anderledes, end det var ved Golfkrigen i 1990-91. Folk har levet med et ændret verdensbillede siden 11. september, siger Per Brinch. Maersk Air flyver ikke selv nær den forventede krigsskueplads, men har dog lagt restriktioner på udlejede fly. Informationschef Bertil Ternert, SAS Stockholm, oplyser, at SAS har nedsat en arbejdsgruppe på seks personer med ekspertise inden for alle luftfartens områder. - Hvis der kommer en konflikt, kan arbejdsgruppen omgående foretage ændringer i trafikken. Det gælder især om at mindske produktionen, hvis kunderne pludselig holder op med at flyve, siger Bertil Ternert. Han tilføjer, at SAS ikke er direkte berørt, da kun flyvningen til Bangkok kommer tæt på krigsskuepladsen. - Vores nærmeste flyvning er non-stop til Bangkok. Ruten til Tel Aviv indstillede vi for et år siden. Men bryder konflikten ud, vil arbejdsgruppen følge udviklingen time for time og træffe beslutning derefter, siger Bertil Ternert. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...