EMNER

Flyvende i Thisted

AB Metal i Thisted leverer indmad til Boeing 737, Airbus 321 og Dash 8

AB-Metals produktion af trækbommene bliver konstrueret udfra skabelonen, som svejser Michael Thomsen og projektleder Ole Kanstrup støtter sig til. Desuden skal smed Benny Gregersen også være med til at producere de omkring 250 til 300 trækbomme.
Foto: Klaus Madsen

AB-Metals produktion af trækbommene bliver konstrueret udfra skabelonen, som svejser Michael Thomsen og projektleder Ole Kanstrup støtter sig til. Desuden skal smed Benny Gregersen også være med til at producere de omkring 250 til 300 trækbomme. Foto: Klaus Madsen

AB Metal i Thisted skal i juli levere de første trækbomme til de tre kendte flytyper Boing 737, Airbus 321 og Bombadier Dash 8, plus to andre flytyper. Trækbommene bliver produceret i aluminium, og leverancerne vil frem til næste år omfatte produktionen af 250 til 300 styk, som bliver monteret i flyets lastrum. Trækbommen danner den bærende konstruktion til lastrummets transportbånd, som bringer bagagen frem. Kvalitet Projektleder og ingeniør Ole Kanstrup, AB Metal, fortæller, at trækbommene tidligere blev produceret i Sverige, men da den virksomhed er lukket, så kunden Telair sig om efter en ny leverandør. Den kontakt blev skabt på Elmia Messen i Sverige i november 2007, og Ole Kanstrup fortæller, at AB Metal i Thisted arbejder ud fra de tegninger, som blev anvendt af virksomheden i Sverige. Derfor har konstruktionen gennemgået de sikkerhedsmæssige procedurer, men en prototype fra AB Metal har været gennem en omfattede vibrationstest for at undersøge, om svejsningerne er i orden. - Vi har fået ordren i konkurrence med svenske og tjekkiske firmaer, og vi er valgt på grund af vores kvalitet og dygtighed til at svejse og ikke så meget på grund af prisen, forklarer Ole Kanstrup. Svenske marked AB Metal skal levere trækbomme til både nye og gamle fly, som har trækbomme, der er slidt ned, og for AB Metal er ordren til flyindustrien gunstig på flere felter. - Vi forsøger netop at komme ind på det svenske marked, og i den forbindelse er vores samarbejde med flyindustrien en god reference, siger Ole Kanstrup. Han regner ikke med, at der skal ansættes flere folk i AB Metal, og det er første gang, at virksomheden leverer komponenter til flyindustrien. Inden trækbommen bliver leveret, skal den anodiseres i DAI, som ligeledes har adresse i Thisted. Anodisering er en overfladebehandling, som forhindre, at aluminiumet korroderer. poul.erik.tarp@nordjyske.d