Focus på globaliseringen

Efter planen skal alverdens bilkøbere elske den nye Ford Focus

Miljø 25. februar 2011 10:48

Kan en bil have nationalitetsfølelse? Giver det overhovedet mening at tale om særlige tyske, franske japanske eller amerikanske egenskaber i disse globaliseringstider? I forvejen deler bilfabrikkerne stumper på kryds og tværs. Motorer udvikles i fællesskab, og bilerne samles på fabrikker, der ikke nødvendigvis placeres på hjemmebane, men hvor arbejdslønnen er lavest. Så hvor er særpræget henne? Det mener man i hvert fald hos Ford, der netop nu viser nye biler, som er udviklet til hele verdensmarkedet som den aktuelle Focus, der skal sælges i Europa og USA med få ændringer. Fællesskabet holder udgifterne nede, og i stedet er der overskud til at kæle for teknikken. Kører fantastisk Efter vores første prøvekørsel at dømme, gør det da tilsyneladende heller ikke længere den store forskel, om det er Claude, Jim eller tyske Fritz, der designer og konstruerer bilerne. Bortset fra nogle mindre detaljer, er Forden nemlig noget så attraktivt som en mellemklassemodel, der taler lige så meget til følelserne som fornuften. Helt overordnet er der tale om 3. generation Focus, hvor den første så dagens lys i 1998, mens den nuværende version er fra 2005. Designmæssigt ligner den nye en forvokset Fiesta, og har et interiør, der ligner en krydsning mellem en Würlitzer jukeboks og en fuldblods sportsvogn. Men det er især på vejen, hvor Focus forfører med forrygende køreegenskaber. Selv den mindste smuttur forvandles til tango for to, når den spændstige undervogn reagerer på dit mindste vrik med rattet, glider elegant henover asfaltens bump og altid lader dig vide med millimeters nøjagtighed, hvor I befinder jer på dansegulvet. Selve styretøjet er måske nok ikke helt så præcist som i forgængeren, men det gør ikke så meget, når selve køreoplevelsen giver mærkbart mere komfort. Focus er en af de biler, der lider af den herlige vrangforestilling, at der gemmer sig en sportsvogn under al snusfornuften, mens undervognen ikke længere er så stiv, at huller og kloakdæksler hamrer chaufføren op i taget. Ved at løsne fjedrene en smule og samtidig forbedre støjisoleringen og karrosseriets stivhed, er den enerverende rullestøj fra dækkene også klædeligt dæmpet. Komforten er simpelthen løftet en klasse op. Mekanikken spiller også dygtigt med. Gearskiftet er kort og kontant, koblingen let og præcis og motorerne villige og veloplagte. Priserne er til gengæld i den lidt høje ende. Moderne motorer Basismodellen med 1,6 benzinmotor og 105 hk koster fra 258.680 kr. Det er omtrent på niveau med VW Golf. Men det virker også som om, at Forden har kvaliteterne, og Ford er traditionelt set ganske rundhåndede med rabatterne. Den velkendte 1,6 liters benziner er næppe det bedste valg og skal sikkert have både pisk og gulerod, hvis det skal gå lidt kvikt. Importøren satser da også mere på de to små dieselmaskiner med 95 og 115 hk. Sidstnævnte kender vi fra den lidt større Ford C-Max, hvor den gør en fremragende figur. Ford havde valgt kun at lade os prøve de to overbevisende topmotoriseringer under den internationale præsentation i spanske Jerez: 1,6 Ecoboost benzinmotor med hele 182 hk og så den bomstærke 2,0 diesel med 163 hk. For langtursbilister er diesel et oplagt alternativ. Her har man med hjælp fra franske PSA Peugeot Citroën lavet en pragtmotor, der trækker hårdere end de hurtige piger og fyre i Bologne-skoven ved Paris og tager - atypisk for en oliebrænder - gerne omdrejninger. Mekanikken raller lidt med under acceleration, men så heller ikke mere: På motorvejen fader støjen til en lavmælt brummen. Det gælder mildest talt også den helt nye benzinmotorgeneration, Ecoboost, hvor trækkraften næsten er som i en diesel, dvs. fra lave omdrejninger, men tilsat evnen til at rotere hurtigt og oven i købet med en fræk snerren fra udstødningen under acceleration. Det er ikke hekseri - bare behændighed, som de siger hos Ford i Köln, hvor bilen er udviklet. Den enhed fås også i en 150 hk variant. Fed finish Med til bilens kvaliteter hører en vellykket førerplads. Indvendig har kabinen fået en wellness-kur med blød, nopret plast på instrumentpanelet og nye knapper og greb, der drejer og klikker lidt lækrere end før. Alting smækker, klikker og drejer i Focus med næsten samme præcision som en paradesoldat, der knalder hælene sammen. Finishen er federe, og man føler sig omgående hjemme bag rattet. Med en høj siddestilling i faste sæder er ergonomien også i top. Pladsforholdene er til gengæld ikke blevet bedre, men virker fornuftige, uden at sætte nye normer. Men man kan transporter teenagere på bagsædet uden det ender i højlydte protester om brud på alle gældende dyre- og menneskerettigheder. Og uanset alder sætter man pris på udsynet: Den dramatiske kileform, der udvendig giver dynamik, sørger samtidig for lys og overblik fra forsæderne, fordi sideruderne nejer dybt ned mod fronten. Udstyrsmæssigt drejer valget sig om en ret veludstyret Trend med aircondition, elruder for og bag, læderrat, sædevarme og integreret radio med cd. Titanium, som er 26.000 kroner dyrere, har yderligere alufælge, sportssæder, to-zonet klimaanlæg, nøglefri start af motoren, plus flere andre detaljer. Det skulle være sikkert og vist, at den nye Focus anløber Danmark til april. I første omgang som femdørs, mens vi skal frem til sommerferien, før en ganske elegant stationcar er på plads hos forhandlerne i Danmark, resten af Europa, Kina, Sydamerika, USA og Mellemøsten...

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...