Turisme

Fodbold fremmer turisme i Nordjylland

De mange cupper har dobbelt effekt - gavner både på kort sigt og på lidt længere sigt.

Når spillere fra nær og fjern indtager de nordjyske fodboldbaner, så er det ikke alene godt for de arrangererne klubber, det er også godt for turismen i landsdelen som sådan. Foto: Bent Bach

Når spillere fra nær og fjern indtager de nordjyske fodboldbaner, så er det ikke alene godt for de arrangererne klubber, det er også godt for turismen i landsdelen som sådan. Foto: Bent Bach

De mange fodboldcupper, der præger Nordjylland i denne og de kommende måneder, er ikke blot godt for foreningerne bag. De er også med til at skaffe flere turister til landsdelen. Henrik Halkier, der er professor i turisme og regionale studier ved Aalborg Universitet, mener, at fodboldcupperne har dobbelt effekt. På den korte bane er der den direkte gevinst ved, at mange tusinde mennesker kommer på besøg. - Jeg ved godt, at de ikke bruger mange penge på overnatning og indkvartering, men spise skal de jo, og de bruger sikkert også penge på andre ting, siger han. Men mindst lige så vigtig er den langsigtede effekt. - Man får flyttet folk til steder, de ikke nødvendigvis har været før. Og man skal ikke være blind for, at det giver en god eksponering. Folk opdager, at der er steder, det kunne være spændende at besøge på et senere tidspunkt, siger Henrik Halkier. Gæsterne kan også være med til at markedsføre Nordjylland lidt indirekte, men meget effektivt. - Hvis Visit Nordjylland stiller sig op og siger, at Nordjylland er fantastisk, og her skal I tage på ferie, så ved alle, at det er reklame, og man bliver lidt skeptisk. Men hvis nogen, du kender, og som du har tillid til, kommer og siger, at de var i Nordjylland, og det var en herlig oplevelse, så har det en helt anden troværdighed, mener han. Indsigt side 10-13