Forsikringsvirksomhed

Foden vænner sig til det ...

Tilfredse deltagere, men kun få vil have deres fart kontrolleret

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Henriette Otte Thomsen har vænnet sig til at holde farten. Hvis hun alligevel kører for stærkt, bliver hun advaret af en stemme. Foto: Daniel Mikkelsen

AALBORG:- Jeg er aldrig blevet overhalet så meget, som siden jeg fik det udstyr monteret. Selv folk med trailere drøner forbi, når jeg kører med 80 kilometer i timen. 20-årige Henriette Otte Thomsen fra Aalborg er en af de 50 unge nordjyder, der har meldt sig til forsøget med Intelligent Farttilpasning. Med en årlig forsikringspræmie på godt 10.000 kroner for hendes et år gamle Suzuki Alto kan en rabat på op til 30 procent mærkes på hendes budget. De første par uger efter monteringen i juni følte hun sig generet af de mange overhalinger, men det har hun vænnet sig til. Hun har også i den grad vænnet sig til at holde farten på de 80 kilometer i timen, at hun gjorde det helt ubevidst en dag, systemet var i udu: - Foden har vænnet sig til det. Men det kan da godt ærgre mig, hvis jeg kommer for sent afsted, siger Henriette Otte Thomsen. Endnu har hun ikke fået opgjort, hvor meget hun sparer på forsikringen. At systemet kan opfattes som overvågning, generer hende til gengæld slet ikke. Og dermed ligger hun på linje med de fleste unge mennesker, mener trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, der står bag forsøget: - Overvågningen bliver ofte brugt som argument, men det er unge ikke bekymrede for. Det er jo ikke anderledes end en tændt mobiltelefon i lommen - den kan man også spore. - Mit klare bud er, at modstanden mod at få kontrolleret hastigheden er så stor, at man ikke vil deltage. Og når en gulerod på 30 procent i rabat på forsikringen ikke virker, så ved jeg ikke, hvor stor guleroden skal være. Men jeg havde lidt frygtet, at det ville gå sådan, for ved tilsvarende forsøg andre steder i Europa har de unge været klart underrepræsenterede. Anders Nielsen, 21-årig aalborgenser med en en otte år gammel Fiat Punto, meldte sig dog uden de store betænkeligheder: - Jeg kører engang imellem for stærkt, så jeg syntes, at det var en glimrende ide. Og jeg føler mig lidt mere tryg nu. Han får jævnligt besked fra kvindestemmen i højttaleren, især i byzoner, hvor det overrasker ham, at fartgrænsen kun er 50 km i timen. Men det er ikke blevet til mange strafpoint endnu. Velbeslåede Hos FDM, Forende Danske Motorejere, undrer Leif Nielsen sig over, at så få unge nordjyder har meldt sig: - De må jo være velbeslåede eller godt tossede, når de siger nej til sådan et tilbud. Grundlæggende tvivler han dog på, at problemer med for høj fart kan løses ad frivillighedens vej: - Det eneste, der rigtig får folk til at reagere, er trusler, som for eksempel klip i kørekortet, der i hvert fald har virket en periode. Leif Nielsen tror heller ikke på, at de unge frygter overvågningssamfundet: - Det er de ligeglade med, for de er så vant til moderne teknik. Men ud over besværet med at skifte forsikringsselskab viger nogen måske tilbage, fordi de nødigt vil have deres kørselsmønster registreret. Så tænker mange nok over, hvad det mon kan bruges til. Ideen med en lille computer, der siger til, når farten bliver for høj, kendes allerede fra flere navigationsanlæg. Og det har Leif Nielsen gode erfaringer med, for eksempel på motorvej. Harry Lahrmann har arbejdet med farttilpasning siden slutningen af 90’erne. Det nuværende forsøg skulle være indledt i fjor, men en egenbetaling på 5000 kroner holdt deltagerne væk. Siden lykkedes det at finde pengene hos amtet, universitetet og Topdanmark, men noget tilløbsstykke har det ikke været endnu.