EMNER

Fødevareminister i reklamekovending

Først var det i orden - men så sagde statsministeren nej

Det er ikke i orden, at en minister fremhæver et supermarked for et andet, lyder kritikken blandt andet. Foto: Scanpix

Det er ikke i orden, at en minister fremhæver et supermarked for et andet, lyder kritikken blandt andet. Foto: Scanpix

KØBENHAVN:Den nye fødevareminister Henrik Høegh (V) må nu bide hovedet af al skam og erkende, at han ikke burde have optrådt i en reklame for supermarkedskæden SuperBest. - Jeg har aldrig haft intentioner om, at jeg skulle deltage i en reklame eller er blevet spurgt om det, og derfor er det SuperBests valg det her, siger Henrik Høegh. - Men Fødevareministeriet har kontaktet SuperBest, og de siger, at de ikke har intentioner om at bruge billedet yderligere i deres reklame, fortsætter ministeren. Han afviste ellers i første omgang kritikken af sin optræden i en reklameannonce i ugeavisen Bagsværd Søborg Bladet. Glædelig begivenhed Den kom i anledning af, at kædens lokale butik var blevet præmieret i en kampagne under det fællesnordiske ernæringsmærke "Nøglehulsmærket" for at gøre det let at vælge sundt. Og læserne af ugeavisen kunne derfor se et billede, hvor butikschefen trykker hånd med en storsmilende fødevareminister. På spørgsmål, om Henrik Høegh fortryder sagen, der er hans første offentlige nederlag som fødevareminister, lyder svaret: - Egentlig var det en af mine rigtig gode dage som minister at komme ud og få uddelt det her. Det er noget, jeg rigtig, rigtig gerne vil gøre noget ud af, så det bliver let for forbrugerne at træffe det sunde valg. Så da jeg første gang blev præsenteret for reklameavisen, blev jeg mindet om en glædelig begivenhed. Det var baggrunden for, at jeg havde svært ved at se noget stort problem. Men som dagen har udviklet sig, må jeg konstatere, at det åbenbart er et stort problem, at jeg har været i et reklameblad i Bagsværd og Søborg. Og så er vi nødt til at agere ud fra det. Ikke god reklame Kovendingen kommer, efter at Lars Løkke Rasmussen på sit ugentlige pressemøde understregede, at fødevareministerens optræden i annoncen bestemt ikke var god reklame. Regeringens ministre skal ikke lege "reklamesøjler", lød det fra statsministeren som fulgte advarslen op med ordene: - Jeg har stor tillid til, at min fødevareminister også følger med i det her pressemøde. Forinden havde De Konservatives fødevareordfører, Tage Leegaard, ellers nået at erklære sin støtte til Henrik Høeghs optræden i annoncen, da det nemlig ikke var "nogen decideret annonce". Ligesom fødevareministeren kom fødevareordføreren dog på andre tanker. Tage Legaard forklarer, at han faktisk ikke havde set annoncen, da han først udtalte sig. - Det er naturligvis ikke i orden, at de klipper et billede af ham ind i en reklameavis, siger Tage Leegaard nu. Til gengæld var både Dansk Folkeparti, De Radikale, SF og Enhedslisten fra starten enige om, at Henrik Høegh burde tørre smilet af ansigtet. - Jeg mener, det rent ud sagt er forkasteligt, at han er af den opfattelse, at man som minister kan favorisere en butikskæde frem for en anden, siger De Radikales retsordfører, Lone Dybkjær. VK-regeringens ministre er gennem årene ofte blevet kritiseret for at have optrådt i forskellige kommercielle sammenhænge: For eksempel har udenrigsminister Lene Espersen (K) og økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) tidligere optrådt i reklamer, ligesom de tidligere ministre Helge Sander (V), Thor Pedersen (V) og Bendt Bendtsen (K) også har fået dårlig reklame på den konto.