Føler du dig tryg her?

Dansk Cyklistforbund ønsker sig cykelstierne tilbage på en central strækning i Aalborg. Nu skal de tohjulede deles om pladsen med biler, lastbiler og busser, og det er både utrygt og mere besværligt.

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Galleri - Tryk og se alle billederne.

Cyklisterne har ikke fået noget ud af, at Østerbro ved Nordkraft er blevet lagt om, så vejen nu har brede fortove, flot belysning og dæmpet fart til 30 km/t. Tværtimod er det blevet mere utrygt at skulle manøvrere sig igennem på to hjul, mener Dansk Cyklistforbund i Aalborg. For væk er cykelstierne, så nu skal cyklerne krydse ud og køre imellem tunge lastbiler, busser og personbiler. - Vi bliver brugt som rullende trafikdæmpende foranstaltninger, og det opleves altså ikke særlig trygt, siger Mike Hedlund-White fra lokalafdelingen af Dansk Cyklistforbund. Han mener også, at den ny vejprofil virker som en stopklods i den ny pendlerkorridor mellem midtbyen og universitetet i Aalborg Øst, der ellers netop har til formål at fremme cyklismen. Hos Aalborg Kommune fastholder man, at fælles vejareal ved Nordkraft er en god ide. - Vi er meget optaget af trafiksikkerheden i hele midtbyen, og ved blanding af bil- og cykeltrafikken tager de to trafikantgrupper hensyn til hinanden og hastigheden nedsættes, lyder meldingen fra stadsingeniør Kurt Markworth. Han peger på, at der er gode erfaringer med lignende tiltag andre steder i Aalborg. Eksempelvis på Boulevarden, hvor blandingen af cyklister med den øvrige trafik har været med til at sænke hastigheden.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.