Frederikshavn

Først med 10-dages motor

Motorfabrikken i Frederikshavn rykker fra stærkt haltende leveringsevne til position som klassens nr. 1

Leveringskvaliteten er tordnet i vejret, fastslår Kasper Hilligsøe, der har ansvar for organisationsudvikling og DME-programmet hos MAN Diesel i Frederikshavn. Bag ham den første 10-dages motor. Foto: Kim Dahl Hansen

Leveringskvaliteten er tordnet i vejret, fastslår Kasper Hilligsøe, der har ansvar for organisationsudvikling og DME-programmet hos MAN Diesel i Frederikshavn. Bag ham den første 10-dages motor. Foto: Kim Dahl Hansen

På 10 dage har MAN Diesel i Frederikshavn som den første af MAN Diesels produktionssteder i Europa monteret, malet, testet og konserveret en motor. I begyndelsen af 2008 har den gennemsnitlige montagetid for en firetakt motor i Frederikshavn ellers ligget på 22 dage. Fra Diesel-topmødet i december med de tyske ejere i Augsburg kan site manager Poul Knudsgaard fremhæve, at det enestående resultat i Frederikshavn har givet genlyd. - Vi er gået fra at være "the bad guy" i produktionen til at være dem, de andre gerne vil ligne, siger Poul Knudsgaard og understreger, at med den hidtidige leveringsevne 50 procent mindre end planlagt, var det langt fra en selvfølgelighed, at der fortsat skulle produceres motorer i Frederikshavn. Bygget på 520 timer Den første 10-dages motor fra Frederikshavn er en 8L27/38 til Aker Mærsk. Der blev brugt 520 timer på motoren mod "normalen" på 641 timer. Selve montagedelen varede seks af de 10 dage. - Resultatet er utroligt flot og bemærkelsesværdigt i og med, at det er nået uden nævneværdige investeringer, men hovedsageligt ved samarbejde, kommunikation, god planlægning og sund fornuft mellem alle involverede afdelinger og medarbejdere, fremhæver Dr. Uwe Hansult, chef for MAN Diesels samlede motorproduktion, i en intern information til medarbejderne. DME gør en forskel Et af de værktøjer, der har været medvirkende til resultatet, er DME aktiviteterne, som koncernen har iværksat på alle de europæiske motorproduktionsenheder. DME står for Diesel Manufacturing Excellence, og er navnet på det Lean-program, der er sat i værk, og som indenfor det seneste trekvarte år er begyndt at tage fart i produktionen i Frederikshavn. Lean kendes bedst fra den japanske bilfabrik Toyota, der med amerikanske Ford som det oprindelige forbillede, har udviklet Lean-filosofien til noget nær perfektion, indkodet i ryggen af hver eneste medarbejder. Leveringsevne tordnet frem - Efter at vi startede Letan op ude i produktionen og herfra har gravet os ind på det administrative omkring hele logistikken og kundernes opfattelse af os, er leveringsevnen tordnet i vejret, fremhæver civilingeniør og leder af organisationsudviklingen i produktionen samt DME-programmet på virksomheden i Frederikshavn, Kasper Hilligsøe. Målet i 2009 er at stabilisere montagetiden på de 10 dage og efterfølgende at reducere den yderligere, hvilket dog vil kræve investeringer i montage- og testudstyr. - Målet med DME, påpeger Poul Knudsgaard og Kasper Hilligsøe, er at øge produktionseffektiviteten med 20 procent, reducere gennemløbstiden med 50 procent og opnå 100 procents levering til aftalt tid. Slutmålet i sigte - På nuværende tidspunkt er vi derhenne, at vi er gået fra 50 procent mindre levering end planlagt til 90 procent levering til aftalt tid, så med det foreløbige resultat er der grund til tiltro til fortsat produktion i Frederikshavn. Motiverede og engagerede medarbejdere har vist, at vi er berettigede på den lange bane, siger Poul Knudsgaard.