EMNER

Første spadestik taget til ny færgeterminal

Terminalen skal betjene to helt nye cruisefærger i Hirtshals.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Sådan kommer den nye terminal på containerkajen til at se ud. Underetagen bliver indrettet til transitlager for gods, mens førstesalen skal huse check-in for passagerer, toldfaciliteter med mere. PR-foto

I sidste uge tog det norskejede rederi Fjordline Danmark A/S fat på byggeriet af en ny færgeterminal på containerkajen på Hirtshals Havn. Terminalen på 2000 kvadratmeter vil stå færdig til marts næste år, hvor den fra juni næste år skal betjene den første af to helt nye færger, som rederiet sætter ind på sine overfarter Hirtshals-Stavanger-Bergen og Hirtshals-Kristiansand. Den anden færge forventes sat ind fra november. I løbet af 2012 regner direktør Gert Balling med at de gamle færger vil blive udfaset og dernæst solgt. Rederiets nuværende terminal bliver også fjernet. Investering på 22 mio. kr. Den nye terminal kommer til at koste i omegnen af 22 mio. kroner, og det er udelukkende nordjyske virksomheder, der er hyret til arbejdet. Arkitektfirmaet Bundgaard og Kassow fra Hjørring har tegnet den nye terminal, mens HP Byg A/S fra Harken står for at bygge den. - Vi vil dels gerne støtte lokalområdet, og så har vi set, at de firmaer leverer godt gedigent arbejde, siger direktør Gert Balling fra Fjordline A/S. Den overdækkede landgang mellem terminal og færge leverer Aalborgfirmaet Bladt Industries A/S, som rederiet har arbejdet sammen med i 20 år. - Dem havde vi hyret selvom de lå i Hamburg. I vores øjne er de førende i Europa, og det er bare noget, der skal virke, siger Gert Balling. Voldsom kapacitetsudvidelse 1,5 mia. kroner kommer de to nye færger til at koste. De kan hver rumme 1500 passagerer og 600 personbiler, hvilket næsten er en fordobling i forhold til de gamle færger. Derudover sætter rederiet flere afgange ind og vil blandt andet sejle til Kristiansand hele året i stedet for kun om sommeren. Det kommer til at betyde en kapacitetsudvidelse på 300 procent, og direktøren er optimistisk. - Måske kan vi ikke altid fylde færgerne, men i hvert fald nok til at det bliver en god forretning. Markedet er der, og det er efterspørgslen også, siger Gert Balling fra Fjordline Danmark A/S.