Jernbaner

Første spadestik til hurtigere jernbane

Malmø, søndag /ritzau/ Efter næsten 10 års tilløb tager Sveriges statsminister første spadestik til Malmøs Citytunnel, der vil skære 10 minutter af togrejsen fra København. Grafik udsendes ---------------------------------- Danske virksomheder kommer til at spille afgørende roller i byggeriet af Citytunnelen i Malmø, som efter årelange diskussioner ser ud til at komme i gang nu. Den 8. marts tager Sveriges statsminister, Göran Persson (S), første spadestik til projektet til små 10 milliarder kroner. Citytunnelen skal skabe en genvej for jernbanen mellem Øresundsbroen og Malmøs centrale banegård. Genvejen skærer 10 minutter af rejsetiden mellem København og Malmø. Planerne for tunnelprojektet begyndte samtidig med byggeriet af Øresundsbroen, men miljøspørgsmål og slagsmål om finansieringen har trukket projektet i langdrag. Tilbage i 1996 udtrykte daværende trafikminister Jan Trøjborg (S) tilfredshed med, at den daværende svenske regering under Göran Perssons ledelse gav tilsagn om at lade tunnelen bygge. I 1997 godkendte Riksdagen finansiering af projektet, der den gang stod til at koste 4,9 mia. svenske kroner, men først nu sættes spaden i jorden. Citytunnel-projektet består af i alt 17 km elektrificeret jernbane. Strækningen fra Malmø C til Øresundsbroen består af 11 km dobbeltspor, hvoraf 6 km placeres i parallelle tunneler under byen. De sidste 6 af de 17 km spor er en enkeltsporet jernbane mod øst til Trelleborg og Ystad. Malmø får nye stationer ved Triangeln og Hyllie. Planen er, at tunnelen skal være færdig i 2011. Byggeriet af tunnelen står Malmø Citytunnel Group for. Det er et konsortium bestående af tyske Bilfinger Berger AG og danske E. Pihl & Søn og P. Aarsleff A/S. Det danske rådgivende ingeniørfirma Niras deltager i detailprojektet. Målet med tunnelen er at styrke jernbanen på en lang række punkter i forhold til vejtrafikken. Citytunnelen skal øge konkurrencekraften for den kollektive trafik på skinner, bidrage til bedre integration i Øresundsregionen, forstærke den nationale jernbanens konkurrenceevne, mindske miljøproblemerne langs den nuværende bane og fremme udviklingen af skånske byer gennem jernbaneforbindelser. /ritzau/