Første testflyvning med solcellefly en succes

Solar Impulse 2 skal ud på en 120 timers non-stop flyvning - fem dage og fem nætter.

Et fly, der fungerer på solenergi, og som skal sendes ud på en jordomflyvning, har gennemført den første testflyvning i Schweiz.

- Flyvningen forløb uden problemer og strakte sig over to timer, oplyser piloten og lederne af missionen.

- Alting gik som planlagt. Selvfølgelig skal vi gennem flere prøver, men jeg ser frem til at flyve flyet igen, siger den tyske testpilot Markus Scherdel på en luftbase i det centrale Schweiz.

Solar Impulse 2-flyet skal ifølge planen flyve jorden rundt næste år.

Flyet har en vingebredde på 72 meter, hvilket er større end de største passagerfly. Til gengæld vejer det kun omkring 2000 kg.

De 17.000 solceller om bord på flyet oplader litiumbatterier i dagtimerne, så motorerne også kan holdes i gang om natten.

Flyet skal mellemlande på dets vej rundt om jorden, men det kommer til at være i luften i flere døgn over verdenshavene.

Forløberen for flyet har krydset Middelhavet og overfløjet USA uden at bruge en dråbe brændstof.

Målsætningen med Solar Impulse 2 er at få flyet ud på en 120 timers non-stop flyvning - fem dage og fem nætter.

Hastigheden om natten vil være begrænset til 46 kilometer i timen, hvilket vil forhindre, at batterierne bliver slidt op for hurtigt.

Piloten, der vil sidde i et godt businessclasssæde, hvor han kan sove i perioder, får assistance af en kunstig pilot, der vil vække ham og indrapportere eventuelle problemer til missionskontrollen i Schweiz.

Hovedmændene bag projektet er Bertrand Piccard, der er arving til et dynasti af schweiziske videnskabs-eventyrere, og Andre Borschberg, en tidligere schweizisk jagerpilot.

Piccard var i 1999 den første person, som fløj jorden rundt i en varmluftsballon.

/ritzau/AFP

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.