Naturvidenskab

Foghs glatførekørsel

Sådan er det med statsministerens nytårstaler - næsten lige som det er med den klassiske nytårssketch i tv "90 års fødselsdagen": År efter år snubler tjeneren i sketchen over det samme tigerskind - og år efter år snubler statsministeren over de emner, som oppositionen skælder ham ud for at negligere, fordi han simpelthen har alt for lidt føling med og fornemmelse af den almindelige danskers hverdag ... Herefter hører lighederne sikkert totalt op, bl.a. fordi nytårssketchen altid er fuldstændig den samme, og fordi det ikke nødvendigvis ligger i kortene, at det er den samme statsminister, der holder nytårstalen næste gang. Men tigerskindet er og bliver det samme. Krise, klima og krig var de tre hovedtemaer, da statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) holdt sin ottende nytårstale. Men det var en bleg regeringschef og en farveløs indgangsbøn til 2009, fordi det ikke længere er Fogh, der sætter dagsordenen, men dagsordenen, der sætter Fogh - og især sætter alt andet end defensive reformer og politiske tiltag tilbage. Der var ikke meget at komme efter, fordi Fogh ikke havde meget nyt at byde på - måske lige bortset fra, at regeringen er parat til at fremskynde offentlige anlægsarbejder, når og hvis arbejdsløsheden stiger for brat. Det er ikke nogen spektakulær forårsoffensiv, selv om det kan være et nødvendigt forsvarsværk. På mange måder var 2008 et Annus Horribilis for statsministeren. En verden, der - igen - er gået af lave, får det ikke til at lysne over agres felt i år, uanset hvor grønt et samfund Fogh ønsker sig. Ikke fordi han har ansvaret for alskens ulykker kloden rundt - men problemet er, at det sker på Foghs vagt, så oppositionen pådutter ham ansvaret uden at blinke med øjnene. 2009 kan blive et år med økonomisk glatførekørsel, og der kan i virkeligheden blive brug for politisk sammenhold på trods af det daglige fnidder-fnadder. Og det bliver med Fogh på førersædet - i hvert fald indtil klimatopmødet i København er overstået - men han skal også tydeligt vise, at han har hænderne på rattet.