EMNER

Fokus på hverdagen i den ny kommune

Ligesom Brønderslev har fokuseret på hverdagen, vil den ny kommune også gøre det

BRØNDERSLEV-DRONNINGLUND:At have en rar hverdag ønsker alle. Det er dette brand, den ny Brønderslev-Dronninglund Kommune vil benytte, ligesom Brønderslev Kommune har gjort det. En enig styregruppe bag ”Branding Brønderslev-Dronninglund Kommune” har holdt bureaukonkurrence om markedsføringen af det nye brand. Fem bureauer var indbudt, og det var Aalborg-bureauet N’volve, der vandt konkurrencen. Og kommunens kommunikationsansvarlige lover, at kampagnen for kommunen nok skal vække opsigt, når den kommer frem. Sammenlægningsudvalget har netop vedtaget vedtaget et brand, der hedder ”Hvor hverdagen tæller” som en slags arbejdstitel. Nu hedder kommunens nye brand ”Få mere ud af hverdagen”, og Brønderslev-Dronninglund Kommune mener at have fundet en niche ved at vedkende sig hverdagslivet - Selv om vi drømmer om weekend med de store oplevelser og det lykkelige liv, så er det jo trods alt i hverdagen, vores tilværelse for alvor skal fungere. - Ellers bliver weekenden jo også derefter. Og vi oplever, at ikke mange andre kommuner for alvor tør tro på, at hverdagen er det vigtigste for borgerne. Det tør vi. - Og løftet om at give nuværende og nye borgere mulighed for at få mere ud af hverdagen er det, vi fremover som kommune skal sørge for at overholde, fortæller kommunens projektleder på kommunikation, Mette Krogh. - Mange tror, at det vigtigste element i det nye brand er nye borgere, og det er da også det endegyldige mål. - Men for styregruppen er det mindst ligeså vigtigt at skabe noget, som nuværende borgere og ansatte har lyst til at være en del af. - Med det budget, vi har til rådighed til markedsføring, så er det trods alt begrænset, hvor stort et tryk vi kan lægge. - Og jeg vil have en meget dårlig smag i munden, hvis vi ikke fokuserer på de 36.000 borgere og 3.000 ansatte, der kan være med til at være ambassadører for vores nye kommune. - Og det betyder også, at vi skal være lydhøre over for kritik og forslag til forbedringer. Brandet skal ikke være en rosenrød Morten Korch-fantasi om vores kommune. - Tværtimod skal det være troværdigt, og det bliver det kun, hvis vi inviterer borgere og ansatte til at være en del af det. - Det skal være vores fælles referenceramme, men det skal løbende tilpasses den virkelighed, vores borgere og ansatte oplever. - Og hvis de ikke synes, at kommunens beslutninger støtter op om brandet - ja så har vi da som kommune et problem, understreger Mette Krogh.