Fokus på unge trafikanter

ULYKKER:Det er dybt tragisk, når en person bliver kvæstet eller dræbt i en meningsløs trafikulykke. Det kunne man ved selvsyn få bekræftet, da DR1 viste den gribende dokumentar "Et splitsekund!". Programmet var en del af Rådet for Sikker Trafik, Trygfonden og DR's kampagne, der skal sætte fokus på unges adfærd i trafikken. Som justitsminister er jeg naturligvis glad for, at der i de seneste par år har været et historisk lavt antal af dræbte i trafikken, men den positive udvikling må aldrig blive en sovepude. Fakta er, at de unge fylder alt for meget i statistikken over tilskadekomne og dræbte i trafikken. Derfor er det vigtigt, at vi vedvarende har fokus på de unge trafikanters sikkerhed. Jeg glæder mig over den igangværende kampagne, der skal ruste børn og unge til at begå sig i trafikken. Et mistet liv er et for meget, og det er vigtigt, at vi hele tiden bestræber os på, at tallet for tilskadekomne og dræbte i trafikken kommer endnu længere ned. Netop fordi det er en vigtig indsats at sikre de unges færdselssikkerhed, er regeringen snart klar med et nyt lovforslag, som tilbageruller den tidligere regerings nedsættelse af aldersgrænsen for førere af lille knallert fra 16 til 15 år. Knallerten er det suverænt farligste transportmiddel. Således er det ti gange farligere at køre på knallert end at køre på cykel. En nedsættelse af aldersgrænsen for lille knallert vil derfor være stærkt betænkeligt af hensyn til de unges færdselssikkerhed. Da den tidligere regering sidste år fik vedtaget en nedsættelse af aldersgrænsen fra 16 til 15 år skete det da også imod en række sagkyndige anbefalinger fra blandt andet Rådet for Sikker Trafik og politiet, som på det kraftigste frarådede en nedsættelse. Jeg finder det derfor også ganske uforsvarligt, hvis vi ikke hurtigst muligt får fjernet dette vildskud fra den tidligere regering. Også i forhold til køreskoleeleverne er der per 1. februar sat ekstra ind for at forbedre færdselssikkerheden blandt de unge. Køreskoleeleverne vil således fremover modtage endnu mere detaljeret undervisning i, hvordan alkohol og euforiserende stoffer påvirker ens evner til at agere i trafikken. Samtidig er også straffen for at køre narkokørsel skærpet fra 1. januar i år. Det betyder, at man nu som udgangspunkt mister kørekortet første gang, man kører med stoffer i blodet, ligesom man nemmere kan få sin bil konfiskeret, hvis man laver en ny overtrædelse. Det er desuden blevet betragteligt dyrere at overtræde færdselsloven. Per 1. januar trådte en generel forhøjelse af bøderne på færdselsområdet i kraft. Det koster nu ekstra dyrt, hvis man f.eks. træder for hårdt på speederen eller kører over for rødt. I regeringen har vi en klar ambition om, at den positive udvikling i antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken skal fortsætte de kommende år. Jeg synes derfor, at der er grund til at glæde sig over de gode tiltag, der inden for den sidste tid er iværksat, ligesom jeg ser frem til at få vedtaget en lovændring, der sikrer, at aldersgrænsen for førere af lille knallert fastholdes på 16 år. Jeg er meget fortrøstningsfuld i forhold til, at tiltagene vil have en gavnlig effekt på færdselssikkerheden.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.