Folk flygter fra hjemmeværnet

Ny kampagne skal vende den katastrofale nedgang i Hjemmeværnet. ARKIVFOTO: CLAUS SØNDBERG
Militær 20. september 2006 06:00

“Hvad skal vi med hjemmeværnet?” Det spørgsmål stiller en ny kampagne, som skal få folk til at melde sig til det gamle værn - flere og flere danskere svarer tilsyneladende: “Ingenting”. For antallet af medlemmer i hjemmeværnet falder markant og konstant i disse år. I 2000 bar 61.216 danskere værnets uniform, mens det i starten af august i år var 51.630. Det svarer til et fald på over 15 procent. - Jeg havde hellere set, at udviklingen gik den anden vej. Men der er et andet trusselbillede i dag i forhold til under Den Kolde Krig. Og for tre år siden gik store politiske partier ind og stillede spørgsmålstegn ved, om vi overhovedet skulle have et hjemmeværn, og den usikkerhed gjorde, at vi havde svært ved at trække nye folk til, siger Ulrik Kragh, kommitteret for hjemmeværnet, til Ritzau. Af de godt 51.000 personer i hjemmeværnet er knap 23.000 medlemmer aktive. Det vil sige, at de bruger minimum én ud af årets 365 dage i værnets tjeneste. Men Venstre-politikeren Ulrik Kragh forventer, at den konstant nedadgående kurve for medlemstallet snart vil knække, og at der inden for de næste par år vil være 25.000 aktive hjemmeværnsfolk i Danmark. - Ud over politisk opbakning har vi fået nye opgaver, hvor vores frivillige kan støtte forsvaret, politiet og redningsberedskabet. Og det er altså sjovere at være i hjemmeværnet, når man kan få lov at bruge sin træning i praksis i stedet for som tidligere, hvor man trænede til at forsvare landet imod en invasion, som måske aldrig kom. I første halvdel af i år har vi haft en fremgang i antallet af ansøgere, siger Ulrik Kragh, kommitteret for hjemmeværnet. Den kommitterede for hjemmeværnet oplyser, at hen ved 25 procent af ansøgerne dumper til optagelsesprøven. Enten fordi de har problemer med helbredet eller med at overholde de danske love. Hjemmeværnets ledelse har for tiden problemer med utilfredse medlemmer, som er sure over, at de ikke må bære en grøn bøllehat på hovedet. Når de er i uniform, skal de i stedet gå med en kasket, som nogle mener, får dem til at ligne en klaphat. Derimod er bøllehatten populær, fordi den får hjemmeværnsfolkene til at ligne professionelle soldater. Sidste efterår kørte hjemmeværnet en reklamekampagne med sloganet: “Vi træder frem, hvor andre viger tilbage”. Den skulle give værnet et nyt image ved at gøre op med danskernes fordomme, og kampagnen fortalte blandt andet, at de frivillige ikke bruger tiden på at afspærre og bevogte den lokale pølsevogn. Målet med den nye hvervekampagne er at få flere danskere mellem 18 og 35 år med i hjemmeværnet, hvor gennemsnitsalderen er over 46 år, og hvor mere end otte ud af ti af styrkens medlemmer er mænd. Kampagnen startede mandag og kører indtil midten af november i aviser, radio og biografer landet over. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...