Folkeskolen forandres indefra

Nordjysk initiativ spås afgørende betydning for hele den danske folkeskole

Lærerne skal gøre, hvad de plejer, bare bedre. Det er udgangspunktet for norsk arbejdsmetode, der i går blev introduceret for 240 skolefolk i Aalborg - og som ventes at forandre folkeskolen radikalt. Foto: Torben Hansen
Skolevæsen 25. august 2007 00:51

Det vil blive som livgivende regn efter lang tids tørke, og der vil komme glæde efter dødlignende stilhed. Så dramatisk udtrykte næstformanden for Folketingets Uddannelsesudvalg, Marianne Jelved (R), sig i går i Aalborg om en norsk udviklet arbejdsmetode, der nu introduceres i den danske folkeskole. - Lyder det dramatisk? Det er det også, sagde Marianne Jelved, der med henvisning til sin baggrund som folkeskolelærer udtrykte store forventninger til den såkaldte LP-models gavnlige virkning. - Hele skolen bliver helt enkelt bedre til at løse adfærdsproblemer. Nu er der hul igennem, og hvor er det bare opmuntrende, sagde hun videre. Nordjysk førertrøje Det er CVU Nordjylland, der har taget initiativ til at introducere modellen i Danmark, og som har hyret skolekapaciteten Ole Hansen til at lede projektet. Han roser: - Her har nordjyderne virkelig taget førertrøjen på. Rektor Poul Rask Nielsen siger beskedent, at CVU blot har snuset op, hvad den danske folkeskole har behov for. Han forklarer, at tiden nu er moden til modellen, der sætter fokus på sammenhængen mellem adfærd og læring. Altså sammenhængen mellem, hvordan eleverne, læreren og klassen gør, og hvad eleverne får ud af undervisningen. - Nu har vi snakket længe nok, nu vil vi handle, siger Poul Rask Nielsen, der i går spurgte forsamlingen, om LP-modellen er et nyreligiøst fænomen, men som selv svarede: - Nej, men den er en bæredygtig arbejdsmetode baseret på viden og erfaringer. Radikal ændring CVU havde inviteret modellens udvikler, den norske professor Thomas Nordahl, til at give de 240 deltagende skolefolk større viden om modellen og de resultater, den har ført til. Hans budskab var, at man opnår markante forbedringer både socialt og fagligt for eleverne, hvis lærerne arbejder efter den forholdsvis simple model. En model, der bygger på, at lærerne bliver trænede i at analysere de problemer, der opstår, og sætter præcist ind på at ændre årsagerne til problemerne. - At man gør noget, der virker, i stedet for bare at gøre noget, siger Ole Hansen, der har store forventninger til det forestående arbejde. - Det vil betyde en radikal ændring af folkeskolen. Vi har simpelthen fat i noget af det rigtige, siger han. I første omgang går 50 skoler landet over i gang med at arbejde efter metoden, som de samtidig undervises i at bruge. - Og det der er spændende er, at vi sætter forskning på fra dag ét, siger CVU-rektor Poul Rask Nielsen, der er helt benovet over den store interesse. Ikke bare kom der skolefolk fra hele landet til konferencen i går uden CVU havde annonceret, der var samtidig så mange flere, der er interesserede, at en ny konference er planlagt til oktober. Interessen lover godt, mener Poul Rask Nielsen, hvis optimisme også bygger på, at modellen lægger op til lærernes medejerskab og ikke som for eksempel nationale test, der - siger han - presses ned fra oven og føles som en kontrol. claus.smidstrup@nordjyske.dk

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...