For(d)tiden er fremtiden

Ford genopliver tresser-sportsvognen Mustang i Detroit

Amerikanerne har det svært for tiden. Med dykkende aktiekurser, trusler om terror og udsigt til krig i Mellemøsten holder forbrugerne dollarsedlerne dybt nede i lommerne på deres Levi's. Det mærker de ikke mindst i bilindustrien: Saddams trusler om at lukke for oliehanen øger ikke ligefrem amerikanernes lyst til at købe benzingurglende Cadillacs... Alligevel byder "De Tre Store" - General Motors, Ford og Chrysler - op til fest. I dag, søndag, slår de saloon-dørene op til årets største biludstilling på hjemmebanen i Detroit. De europæiske og fjernøstlige konkurrenter er skam også inviteret, men må regne med at blive fuldstændig overdøvet af værterne, når de sædvanen tro fyrer det store Las Vegas-nummer af. Krise eller ej: The show must go on. Skal man tro de første snig-premierer, har bilfabrikkerne genfundet optimismen i historiebøgerne. Især Ford dyrker fortiden. Efter flere skandaler med sjusket kvalitet, væltende firehjulstrækkere og eksploderende politibiler har verdens næststørste bilproducent desperat brug for et hit. Derfor satser Ford på det sikre og støver en gammel bestseller, sportsvognen Mustang, af. Bilen, der går i produktion senere i år, låner skamløst designtræk fra tresser-originalen. Det har manden bag, bilskrædderen J Mays, det helt fint med. Han afviser, at den nye Mustang "bare er endnu en retro-bil". Den skal snarere ses som "en tidløs erklæring", siger Mays. Og Fords chefdesigner ved, hvad han taler om: Som manden bag VW Beetle, Audi TT og senest Ford Thunderbird, har han om nogen været med til at starte bølgen af retro-biler. Især genoplivningen af den sporty "T-bird" har været en tiltrængt salgs-succes for Ford. Måske er det derfor, at Mays slet ikke kan holde op igen: Den firkantede konceptbil 427 er også en hyldest til tressernes firkantede sedaner. Selv den futuristiske model U er inspireret af ur-Ford'en, den legendariske model T. Teknikken er dog støvet godt og grundigt af. Den nye Mustang piskes frem af en kompressorladet V8'er med over 400 heste. Det gør unægtelig Mustangs kælenavn "pony-bil" til en gedigen underdrivelse. Så er varebetegnelsen mere korrekt for konceptbilen 427. Tallene dækker over amerikanske kubiktommer, og så ved kendere, at der er tale om slagvolumen på velvoksne syv liter. Ford, der ellers gør meget for at opdyrke et "grønt" image, satser åbenbart på, at olien fortsat vil flyde frit fra Mellemøsten... Ellers er model U et passende alternativ. Ifølge Ford er den designet til at "være god ved omverdenen", fordi den både kan produceres og skrottes uden nævneværdige miljøbelastninger. Model U kan bygges om, så den alt efter ejerens behov er en pick-up med lad eller lukket stationcar med plads til hele familien. 30'er look Hos General Motors og Chrysler synes de tilsyneladende også, at alting var bedre i de gode, gamle dage. Chevrolet SSR er i hvert fald et fedt nostalgi-trip tilbage til 30erne, hvor rigtige landmænd kørte pick-up, gik med stråhat og gumlede på gule majskolber. Nutidens SSR-køber har snarere et billede af pop-lolitaen Britney Spears end det grønne bevis i baglommen. De unge amerikanere vil nemlig både skille sig ud fra mængden og have plads til et surfbræt, når de skal ud at køre. Derfor afløser SSR traditionelle "lømmelbiler" som Chevrolet Camaro og Pontiac Firebird. Det eneste, der er tilbage, er den stive affjedring og V8 motoren på 5,7 liter. Det er de amerikanske teenagere næppe kede af... Når de har kørt hornene af sig og fået familie, står Chrysler klar med et godt tilbud til dem: Magnum HEMI er en stationcar størrelse x-large med plads til far, mor, børn og det gamle surfbræt på én gang. Også her er det hele pakket ind i fede tresser-vibrationer. Chrysler er ligefrem gået tilbage til baghjulstræk, så "Magnum afspejler en tid, hvor HEMI-motorerne regerede på de amerikanske landeveje". Chrysler henviser til klassikere som Chrysler 300 og Dodge Challenger, der var blandt USA's hurtigste biler i 60erne og 70erne. Med 430 hestes V8 motor og 20 tommer-hjul er Magnum HEMI ikke langt bagefter sine voldsomme forfædre. Officielt er Magnum HEMI en konceptbil, men Chrysler lover at sætte den i produktion i let ændret form senere på året. Til den tid skal det vise sig, om moderne udgaver af gamle klassikere endnu en gang kan få dollarsedlerne på af amerikanernes lommer.