For få varme hænder i hjemmesygeplejen

Hjemmesygeplejen drukner i bureaukrati - sygeplejerskerne har mindre tid til kerneopgaven ude hos brugerne

Alle ydelser inden for hjemmeplejen visiteres minutiøst, og kravet om dokumentation og kontrol har taget overhånd. Det mener de kommunale hjemmesygeplejersker, der vil have mere tid ude hos brugerne. Samtidig med stadig mere komplekse opgaver er syge

Alle ydelser inden for hjemmeplejen visiteres minutiøst, og kravet om dokumentation og kontrol har taget overhånd. Det mener de kommunale hjemmesygeplejersker, der vil have mere tid ude hos brugerne. Samtidig med stadig mere komplekse opgaver er syge

Galleri - Tryk og se alle billederne.

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Robotstøvsugere og andre såkaldte velfærdsteknologiske opfindelser flytter ind hos de ældre og overtager hjemmehjælpernes arbejde, og hos de kommunale hjemmesygeplejersker bliver der også færre "varme hænder" til hr. og fru Hansen. Sygeplejerskerne bruger en stadig større del af deres arbejdstid med bureaukratisk kontorarbejde og mindre tid hos de ældre. BUM og bureaukrati Efter indførelsen af den såkaldte BUM-model, der tydeligt adskiller bestiller-, udfører- og modtagerleddet, skal alt visiteres. Opstår der ændringer i brugerens behov, skal det omkring bestillerenheden, og det giver ekstra arbejdsgange og frustrationer hos sygeplejerskerne. - Det giver en masse ekstra arbejde foran computeren og mindre tid ude hos borgerne. Det er ikke et kvalitetsløft, tværtimod, siger Lone Hintze, fællestillidsrepræsentant for kommunens 85 hjemmesygeplejersker. Samtidig har hjemmesygeplejerskerne mistet den direkte kontakt med lægerne på sygehuset, der udskriver borgerne, inden hjemmesygeplejen tager over. Faglig stolthed på spil Formålet med BUM-modellen er blandt andet at ensrette ydelserne og at synliggørearbejdsgangene, men hjemmesygeplejerne mener, at systemet er for stift og firkantet. - Det handler også om vores faglighed. Når vi er ude hos borgerne scanner vi det enkelte hjem og er opmærksomme på, om der er andre problemer, end det vi lige er visiteret til at gøre, siger Dorte Munk, en af hjemmesygeplejerskerne "ude i marken". - Egentlig vil vi helst forebygge frem for at behandle, men det kræver, at vi slipper for noget af alt det papirarbejde, vi har i dag. Nednormeret med 17 procent Med til historien hører, at kommunens sygeplejersker de seneste tre år er nednormeret med næsten 17 procent, og at antallet af ældre i samme periode er steget med cirka 15 procent. - Vi kan godt forstå, at der er brug for dokumentation. Man må vide, hvad sygeplejerskerne laver, men som det er nu, er det for bureaukratisk og stift. Vi har brug for lidt plads at bevæge os på, siger Lone Hintze. Rejst politisk BUM-modellen bliver nu taget op politisk. Byrådsmedlemmerne Birgit Hansen og Jørgen Tousgaard (S) har bedt om at få sagen på dagsordenen i socialudvalget. - Spørgsmålet er, om vi er gået for langt og har bygget et tungt system op, der ikke stemmer med virkelighedens verden. - Det vigtigste er, at sygeplejerskerne skal have indflydelsen på eget arbejde tilbage. Vi må have tillid til, at de er kompetente mennesker, og stole på, at de kan vurdere, hvad der skal til, siger Birgit Hansen. Norsk forskning Et norsk forskningsprojekt har sammenlignet to kommuner. Den ene kommune praktiserer en meget stringent udgave af BUM, hvor alle ændringer skal omkring bestillerenheden. Det giver masser af frustrationer, arbejdspres, stress, sygemeldinger og mistillid. I den anden kommune, hvor sygeplejerskerne har videre rammer til selv at ændre og justere, er frustrationsniveauet betydeligt lavere.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.