For kræfternes skyld

Uden diskussion - Kia Picanto diesel er den fødte pendlerbil. Som udgangspunkt en overkommelig pris og pænt over 20 km på literen.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Foto: Michael Koch KIA Diesel

Men skulle jeg have den lille koreaner-diesel, vil jeg først og fremmest tage den for for kræfternes skyld. Og ikke økonomien. Picanto diesel er nemlig et eksempel på, hvor svært det er at få økonomi i at snuppe dieselversionen frem for en benziner. Dels er der en uforståelig stor prisforskel - dieselen er 40.000 kroner dyrere end benzineren - og dels står vi i Picanto-tilfældet med en benzinudgave, som også kører særdeles langt på literen. Kia opgiver selv Picanto 1,1 diesel til at køre hele 23,8 km/l - under testen klarede den i snit 20,5 km på literen. Godt nok bedre end benzinudgaven med 1,0-motor på 61 heste - men ikke så meget bedre. Benzin-versionen er fabriksopgivet til 20,4 km/l og ved en tidligere test af den, nåede jeg op på 17,1 km/l. Så der skal et særdeles stort kørselsbehov til før, det tæller blot lidt på økonomisiden. Men det gør ikke dieselen uinterssant. For mens den lille 1,0 benzin er noget bovlam, så er der overraskende meget power i 1,1 dieselen. Den yder 75 hk og et moment på 152 Nm ved kun 2000 omdr. Og det er i bogstaveligste forstand noget, der rykker i den lille kun 970 kg tunge bil Med dielsen er der kræfter til kvikke overhalinger i 5. gear. Motoren er en kompakt sag med kun tre cylindre, og de både høres og mærkes. Den er rå i lyden og heller ikke helt vibrationsfri. Men ved konstant fart er det dog ikke til nogen større gene. Udover motoren kan Picantoens øvrige dyder opsummeres til fornuftige køreegenskaber, relativ god kabine-rummelighed, pæn og praktisk instrumentering og et ok udstyrsniveau. På sikkerhedssiden fire airbags, og komfort-delen tæller bl. a. multiindstilleligt rat, fjernbetjent centrallås og rudehejs i dørene. Men når der inden for prisrammen ikke også er blevet plads til el-sidespejle, havde jeg hellere set denne udstyrsdetalje frem for rudehejs - alene af sikkerhedsmæssige årsager.