Biler

For lidt bremsning

? Jeg købte i februar 2003 en BMW 316Touring. Midt i januar i år begyndte bremserne efter 33.000 kilometer at "skurre", som var de slidte. Jeg kontaktede BMW-forhandleren, som havde svært ved at tro, at bremserne kunne være slidte, men vi aftalte en tid til undersøgelse. Da jeg fik bilen udleveret, oplyste værkføreren, at jeg havde bremset for lidt, hvorved der var kommet rust i systemet, så bremseskiverne skulle drejes af med en faktura på cirka 2100 kroner til følge. Jeg protesterede og henviste til to års garantien. Værkføreren mente, at det var mit problem i og med, at jeg ikke havde fulgt fabrikkens anvisninger omkring at prøve bremserne af. Fuldstændig uforstående overfor denne påstand kontaktede jeg BMW-importøren, som gav den samme forklaring: at jeg ganske enkelt måtte bremse for lidt? På min forrige BMW blev bremserne første gang lavet efter 127.000 kilometer. Mit spørgsmål er herefter: Kan ovennævnte være den rigtige forklaring? Skal jeg herefter hver 33.000 kilometer have lavet bremser? Det skal bemærkes, at jeg har haft BMW i 27 år og aldrig haft problemer med bremserne. John Buhelt SVAR: Det kan desværre godt være rigtig, at du bremser for lidt, og at bremseskiverne derfor ruster. Især hvis din bil ikke kører så mange kilometer, og hvis den holder stille i længere perioder på en-to uger. Bremseskiverne er blank jern, som begynder at ruste i løbet af få timer i fugtigt vejr. Normalt er det overfladerust, som slides af, når man bremser næste gang. Men står bilen stille i flere dage, kan rusten gribe om sig, så bremseskiverne efterhånden bliver ujævne og skæve. Rustangrebene starter typisk i kanten af bremseskiverne, så bremseevnen nedsættes. Nogle mener, at stål/jern-legeringerne på nutidens bremseskiver er ringere, og skiverne ligger kortere tid oplagret og afhærder, inden de drejes af og tages i brug - og det er måske årsag til, at flere oplever problemer med bremserne i dag. I forhold til garanti er der desværre ikke noget at gøre. Bremseskiverne er sliddele, og 33.000 kilometers holdbarhed er ikke unormalt, selv om mange - som dig - har oplevet at køre meget længere, inden skiverne skal drejes af eller skiftes. Det eneste, du kan gøre, er at følge rådet om at bremse lidt mere: Før du stiller bilen i garagen, kan du trykke let på bremsepedalen, mens du kører de sidste hundrede meter, så bremseskiverne renses for slud, skidt og fugt. Gnidningsvarmen gør så ogs, at skiverne er helt tørre, når bilen står i garagen. En kraftig opbremsning, når forholdene er til det på landevej eller ved frakørsel fra motorvej, kan også fjerne rust og skidt fra bremseskiver, klodser og hele bremsesystemet. På nyere Audi'er er bremserne lavet, så de selv forsigtigt lader bremsekloderne berøre bremseskiverne for at rense kloder og skiver. Det modvirker rustangreb og sikrer optimale, rene bremser, når man træder på bremsepedalen. Det er faktisk dette system, du kan efterligne, når du kører.