Aalborg

For uambitiøs

Rådet for Bæredygtig Trafik tillader sig hermed at fremkomme med bemærkninger til 2. høring om banestrækningen Hobro-Aalborg, idet vi er klar over, at høringen primært omfatter miljøredegørelsen. Imidlertid fandt 1. høring sted allerede i 2010, og i mellemtiden er der sket væsentlige ændringer i forudsætningerne for det oprindelige projekt.

Dette omfattede egentlig alene en opgradering af banens højest tilladte hastighed fra 120 til 160 km/t som et led i den såkaldte timemodel, der bl.a. indebærer 1 times rejsetid mellem Aarhus og Aalborg. Siden er der truffet politisk principbeslutning om elektrificering af alle hovedbaner startende med strækningen Lunderskov-Esbjerg, ligesom det er besluttet at indføre det nye signalsystem ERTMS bl.a. mellem Hobro og Aalborg med implementering allerede i 2016-18. En opgradering fra 120 km/t til blot 160 km/t finder vi under alle omstændigheder uambitiøs, selv om man derved lige kunne "snige" sig ned på den ønskede times rejsetid. Selv om det i Banedanmarks baggrundsmateriale er anført, at det er "vurderet ud over projektets rammer at forberede broer, stationsanlæg m.v. til hastigheder over 200 km/t", skinner det dog igennem flere steder i materialet, at en senere opgradering til i hvert fald 200 km/t ikke er umulig. Vi mener derfor, at en ombygning af strækningen til 160 km/t ikke længere tjener noget formål, og skal foreslå, at der allerede nu satses på mindst 200 km/t kombineret med ERTMS og forberedelse af elektrificering ved opsætning af master. Nye eltog vil formentlig være anskaffet, før opgraderingen af strækningen er færdig, men fuld eldrift forudsætter naturligvis også elektrificering mellem Fredericia og Hobro. Endelig gør vi for en ordens skyld opmærksom på, at hele stationsanlægget i Skørping inkl. det tidligere postkontor, så vidt vi ved, er fredet, hvorfor gangbro og elevatortårne vil være ødelæggende for helhedsindtrykket. Rådet for Bæredygtig Trafik er klar over, at det foreslåede ændrede projekt kræver politisk tilslutning, men vi stoler trygt på Banedanmarks saglighed og fremsynethed i det videre sagsforløb.